Blokkenschema

SHORTS

CINEDANS STUDENTENCOMPETITIE

EYE 2 10-03-17 / 20:00

Cinedans presenteert dit jaar voor de derde maal de Cinedans Student Competition, mede mogelijk gemaakt door Canon. Het festival ontving 66 inzendingen van studenten van over de hele wereld en vanuit verschillende disciplines. Cinedans selecteerde voor deze avond de twaalf beste – van een wonderbaarlijk bezoek van een groep roze konijnen aan de stad Amsterdam tot een dansante zoektocht naar ultiem geluk in een Franse wasserette. Een speciaal samengestelde jury maakt tijdens deze feestelijke avond de winnaar bekend. Canon ondersteunt de Cinedans Student Award. De winnaar wordt opgenomen in Cinedans’ internationale tourprogramma 2017.

Jury: Ernie Tee, Katja Heitmann en Abdelhadi Baaddi

 

THE RABBIT DANCE

NL | 2016 | 3′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: RUBÉN SÁNCHEZ

Een wonderlijk blond konijn betreedt de stad Amsterdam. Samen met andere vreemde konijnen danst hij de Rabbit Dance. Wat is cool en wat is echt?

FLAMONGI

SE | 2016 | 2′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: GABRIELLA ENGDAHL

Tussen het gras, met de zee op de achtergrond, staat de tijd stil. Alleen beweging doet de tijd passeren. Maar niemand ontsnapt aan de tikkende hoofdbeweging van een groep flamingo’s.

ZERO-G

AT/DE | 2016 | 10′

REGISSEUR: JANNIS LENZ

Freerunners bewegen zich vrijwel gewichtloos door de grote stad. Hun kijk op het leven wordt verwoord door poetry slammer Fatima Moumouni.

THIS IS NOT MAGRITTE

RU | 2016 | 6′

REGISSEUR: IVAN SKORIK

Een beeldverhaal, geïnspireerd op de schilderijen van René Magritte.

VIGIL

PT | 2016 | 7′

REGISSEUR: DUARTE SILVA | CHOREOGRAAF: TIIA VENERANTA

In Vigil belichamen tijd en de oneindige afwisseling tussen donker en licht de eeuwigdurende levenscyclus. Is alles wat we zien en voelen ook waar?

ANXIOUS

NL | 2016 | 3′

REGISSEURS: EMMY KATTENBELT, JUNO CORNELISSE, MOHAMED ED-DAHBI

Een groep wordt geconfronteerd met een nieuwkomer. Wat wil de nieuwkomer? Komt ze de orde verstoren? Hebben wij om deze indringer gevraagd?

THE ROPE

IL | 2016 | 5′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: JENNY BIRGER

Geïnspireerd op Camus’ Mythe van Sisyphus klimt iemand in een touw naar boven. De eeuwigdurende arbeid leidt nergens toe. Toch blijft de glimlach bestaan.

DEMONS

US | 2016 | 4′

REGISSUER: LUISA BETANCUR OSSA | CHOREOGRAFEN: LUIS RAMIREZ MUÑOS, VALERIA ALVARADO MEJIA

Om in het reine te komen met haar moeders dood, zoekt een meisje hoe ze haar herinneringen en dat wat ze zich niet meer herinnert in balans kan brengen.

CATHARSIS

FR | 2016 | 8′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: VERONIKA AKOPOVA

In een wasserette, uit een fijne was op 30°, wordt een schepsel geboren. Heen en weer slingerend tussen ‘schoon’ en ‘vies’, vindt ze uiteindelijk een manier om haar leven te vieren.

LIGHTNESS

PT | 2016 | 9′

REGISSEUR: NICOLE TSANGARIS | CHOREOGRAFEN: FILIPA SANTOS, ANA SOFIA RIBEIRO

Twee personen onderzoeken op verschillende manieren hoe ze op kunnen gaan in hun omgeving.

WHAT'S UP, YOU?

NL | 2016 | 2′
REGISSEUR: SIMON VAN DER ZANDE | CHOREOGRAAF: LÉA VINETTE

We zien een jonge vrouw van achteren. Wat doet ze? We komen er niet helemaal achter. Wie is ze? We zullen het nooit echt weten.

BIRD IN CAGE

US | 2015 | 5′

REGISSEUR: MARTIN BARSHAI | CHOREOGRAAF: STEVEN RUSSELL

Driemaal dezelfde dansfrase – de variatie toont zich in de kadrering, editing en frame rate.

Deze film bevat lichtflitsen die mogelijk niet geschikt zijn voor kijkers met epilepsie.

NEW DUTCH

EYE 2 11-03-17 / 19:15 12-03-17 / 10:45

Wat houdt dansfilmmakers in Nederland op dit moment bezig? Wat inspireert hen? Een overzicht van recent werk van eigen bodem.

Aansluitend worden de drie films vertoond van Act! Cut! Play!, een talentontwikkelingsproject van De Brakke Grond, FASHIONCLASH Maastricht en ModeMuseum Provincie Antwerpen, in samenwerking met Cinedans.

STATE OF STILLNESS

NL | 2016 | 1′

REGISSEUR: CAMIEL ZWART | CHOREOGRAAF: TYLER TER MEULEN

Het is laat. De straten zijn leeg. Een jong meisje doorbreekt de stilte. Vannacht is de stad van haar.

RUB YOUR EYES UNTIL YOU SEE STARS

NL | 2016 | 3′

REGISSEUR: JUDITH KNUBBEN | CHOREOGRAAF: REVE TER BORG

Een jonge vrouw lijkt dusdanig overvallen door de angst haar vrijheid te verliezen, dat een relatiebreuk onvermijdelijk lijkt.

THE SUM OF ALL PARTS

NL | 2016 | 4′

REGISSEURS: LUKÁŠ TIMULAK, PETER BILAK | CHOREOGRAAF: LUKÁŠ TIMULAK

Korte dansfilm waarin gespeeld wordt met fysieke en visuele geometrische patronen.

SHAI

NL | 2017 | 17′

REGISSEUR: SHUETI | CHOREOGRAAF: SHAILESH BAHORAN

Het verleden bepaalt wie je in de toekomst bent. Samen met experimenteel filmmaker Shueti zoekt hiphopdanser Shailesh naar de impact van vroeger én later op wie hij nú is.

YOUR APPROVAL IS NOT ESSENTIAL

NL | 2017 | 12′

REGISSEUR: LEEN MICHIELS | CHOREOGRAAF: JELENA KOSTIĆ | MODEONTWERPER: PHILIPP SCHUELLER, RENS DE WAAL

Een toevallige supermarktontmoeting brengt onvermoede passie naar boven. Het grijze leven van een doodgewone vrouw krijgt plotseling kleur.

AMUSE

NL | 2016 | 7′

REGISSEUR: IVO VAN AART | CHOREOGRAAF: JONNE COVERS

Een groot restaurant zit vol met mensen. Ze praten met elkaar en luisteren. Althans, zo lijkt het…

WE ARE ONE II

NL | 2016 | 6′

REGISSEURS: DENZEL MOHLMANN, RUBEN CHI | CHOREOGRAFEN: LUC DE RAAD, RUBEN CHI 

Je wordt wakker en langzaam weet je weer wie je bent – en waar je bent. Je maakt deel uit van een onmetelijk universum.

KALI

NL | 2016 | 11′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: SABINE MOLENAAR

Drie vrouwen zoeken naar harmonie tussen hun verlangen naar intimiteit en de terugkeer naar een staat van onaangeraakt zijn.

iii

NL | 2017 | 3′

REGISSEUR: SUZE MILIUS | THEATERMAKER: FEMKE HUURDEMAN | MODEONTWERPER: MARIE-SOPHIE BEINKE

In iii wordt een wereld getoond waar zintuigen hun eigen dubbelgangers genereren – in de hoop tot één complete vrouw te komen. It’s time to reckon with this shit!

THE BOAT

NL | 2016 | 1′

REGISSEURS: ZOË DEMOUSTIER, SERGIO GRIDELLI | CHOREOGRAAF: ZOË DEMOUSTIER

Korte film over mensen op de vlucht, op zoek naar een veilige haven.

MULTIDENTITY

NL | 2015 | 5′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: TYCHO HUPPERETS

Multidentity verkent op een speelse manier hoe onze identiteit bepaald wordt door kleding en beweging.

WEVAL - I DON'T NEED IT

NL | 2016 | 6′

REGISSEUR: REGINA SEPP | CHOREOGRAAF: MARNE VAN OPSTAL

Korte dansfilm over persoonlijke ontwikkeling. Marne van Opstal, danser en choreograaf bij het NDT, danst op de elektronische muziek van Weval.

THE PARALLEL PYRAMID PLATFORM

NL | 2017 | 9′

REGISSEUR: DANIEL VAN HAUTEN | PERFORMER: DENNIS VANDERBROECK | MODEONTWERPER: EMMANUEL A. RYNGAERT

The Parallel Pyramid Platform is een hyper-esthetische, humoristische game-show. Zestien kandidaten bouwen aan een gigantische piramide – met én tegen elkaar. Wie bereikt als eerste de top?

DUTCH CLASSICS

EYE 2 11-03-17 / 15:15

Programma rondom Nederlandse dansfilms uit de jaren ’70 en ’80, i.s.m. het EYE archief. Dans- en filmakers zochten volop samenwerking. Hun experimenten gelden nog steeds als bakermat voor hedendaags beeldexperiment. Alle films worden vertoond op 16 en 35 mm film.

LABYRINT

NL | 1971 | 11′

REGISSEURS: ALBERT SEELEN, PETER OOSTHOEK | CHOREOGRAAF: KOERT STUYF

Labyrint is een studie van een menselijk lichaam en een kevertje, oorspronkelijk onderdeel van een multimediaproject voor het Holland Festival. Vijf jaar later werd een her-edit van het origineel gemaakt met nieuwe geluidscore.

EASY ACTION ANIMATED

NL | 1978 | 8′
REGISSEURS: JACQUES VERBEEK, KARIN WIERTZ | CHOREOGRAAF: KARIN WIERTZ, MIKE PASCHENEGGER

Animatie bestaande uit bijna 3000 foto’s. Een vrouw en een man bewegen om elkaar heen in een kubusvormige ruimte. Hun loopjes worden ongemerkt danspassen.

OIDAN SKROUBA

NL | 1987 | 4′

REGISSEUR: RENÉ A. HAZEKAMP | CHOREOGRAAF: ANGELIKA OEI

Een vrouw danst op een vloer met zand. Haar bewegingen maken patronen op de grond.

UNDERSTATEMENT

NL | 1973 | 12′

REGISSEUR: GEORGE SCHOUTEN | CHOREOGRAAF: BEPPIE BLANKERT, KO DE REGT

Korte experimentele film uit de ‘Haagse School’ van Frans Zwartjes.

RE-ACTION IN A

NL | 1979 | 6′

REGISSEUR: NOUD HEERKENS | CHOREOGRAAF: BASTIAAN VAN WINGERDEN 

Eén man in een grote fabriekshal. Fascinerende cameratechniek brengt zijn eenzaamheid in beeld.

RESERVAAT

NL | 1988 | 8′

REGISSEUR: CLARA VAN GOOL

Twee vrouwen dansen samen in een verlaten park. Reservaat was Van Gools eerste film en leverde haar direct een Gouden Kalf-nominatie op.

KATARAKT

NL | 1978 | 9′

REGISSEUR: JAN KETELAARS | CHOREOGRAAF: MIKE PASCHENEGGER

Jan Ketelaars was meester in ritmische beeldbewerking. Hij koos liefst voor simpele onderwerpen. Katarakt is een live-action animatie van een naakte man in een zwarte ruimte.

SHOT

NL | 1983 | 22′

REGISSEUR: WILBERT BANK | CHOREOGRAAF: BIANCA VAN DILLEN

Shot geeft een prachtig tijdsbeeld van de Amsterdamse jaren ’80. Kostuums, straatbeeld en de zo herkenbare stem van Mathilde Santing tonen het expressieve leven in de hoofdstad van 30 jaar terug.

CARGO

NL | 1989 | 9′

REGISSEUR: RENÉ A. HAZEKAMP | CHOREOGRAAF: PIET ROGIE

Een danser draagt een emmer, een fotomap én zijn eigen lichaam. Er ontstaat een uitzinnige dans, waarbij de camera optreedt als zijn danspartner.

NON-FICTION

EYE 2 12-03-17 / 15:30

Dansfilms met een documentaire inslag. De alledaagse werkelijkheid en een observerende camera gaan moeiteloos samen met de poëzie van beweging. Films die ons idee van dans op film oprekken.

GIRLS AND BOYS

US | 2016 | 13′

REGISSEUR: TOMASZ GUBERNAT 

Girls and Boys is een intiem portret van een dansleraar en haar adolescente leerlingen.

CIRCUS DEBERE BERHAN

PT/AT/DE/ET | 2015 | 11′

REGISSEUR: LUKAS BERGER | CHOREOGRAAF: TEKLU ASHAGIR

Het Ethiopische Circus ‘Debere Berhan’ begint aan hun wereldtour. Een reis langs kale wegen en markante personages volgt. Ondertussen vertonen de artiesten hun kunsten.

THE CLOSER ONE GETS, THE LESS ONE SEES

BR/CL | 2010 | 11′

REGISSEUR: VALERIA VALENZUELA | CHOREOGRAAF: LILYEN VASS

Een portret van vier kinderen die hun geld verdienen door te jongleren bij de stoplichten van Rio de Janeiro. Gaandeweg wordt hun act steeds meer een moderne dans.

KEEPING BALANCE

AT | 2015 | 5′

REGISSEUR: BERNHARD WENGER 

De 20-jarige Denise bezoekt bijna iedere dag het pretpark om rondjes te draaien in de ‘Tagada’ – haar manier om een moeilijke jeugd achter zich te laten.

SLOW

TW/NL | 2013 | 7′

REGISSEUR / CHOREOGRAAF: KAREL VAN LAERE

SLow is een performance en portret ineen. Het toont de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam, omgeven door machines en systemen.

ZERO-G

AT/DE | 2016 | 10′

REGISSEUR: JANNIS LENZ

Freerunners bewegen zich vrijwel gewichtloos door de grote stad. Hun kijk op het leven wordt verwoord door poetry slammer Fatima Moumouni.

BEATING

CZ | 2014 | 6′

REGISSEUR: KARI ŠULC | CHOREOGRAAF: TEREZA HRADILKOVA 

De observerende beelden van Beating geven een dagelijkse bokstraining een onverwachte schoonheid met archaïsche – zelfs rituele – aspecten.

DIAMOND DANCERS

NL | 2010 | 9′

REGISSEURS: HELENA MUSKENS, QUIRINE RACKÉ | CHOREOGRAAF: NICOLE BEUTLER

Een grote groep oudere line dancers vertrekt met een witte touringcar naar Amsterdam voor een flashmob op de Dam.

DOCUMENTAIRES

DANCER

EYE 2 10-03-17 / 18:00

Gezegend met een enorm talent en een groot zelfbewustzijn, veroverde Sergei Polunin de balletwereld en werd ’s werelds jongste eerste solist bij het Royal Ballet. Op het hoogtepunt van zijn succes loopt hij weg. Zijn sterrenstatus drijft hem naar de afgrond. Zijn talent voelt meer als last dan als gave.

DANCER

UK | 2016 | 85′

REGISSEUR: STEVEN CANTOR

Gezegend met een enorm talent en een groot zelfbewustzijn, veroverde Sergei Polunin de balletwereld en werd ’s werelds jongste eerste solist bij het Royal Ballet. Op het hoogtepunt van zijn succes loopt hij weg. Zijn sterrenstatus drijft hem naar de afgrond. Zijn talent voelt meer als last dan als gave.

DANCER geeft een ongekende inkijk in het leven van een complexe jonge man die het ballet viral liet gaan. Als ‘urban rebel’, niet bang om heilige huisjes omver te trappen, herschept Polunin het gangbare beeld van klassiek ballet. Maar hij betaalt een hoge prijs voor zijn virtuositeit. Kan je jezelf blijven, maar tegelijk het bestverkopende product van de klassieke danswereld zijn?

DANCER beleeft tijdens Cinedans de voorpremière van de Nederlandse bioscooprelease.

TANGOMANIA

EYE 2 11-03-17 / 10:30

Tangomania volgt de levens van twee mensen uit de Amsterdamse tangoscene – een beginneling en een ervaren danser. De film geeft een inkijk in het temperamentvolle karakter van de Argentijnse tango: een dans van diep verlangen en samenzijn, maar ook één van afwijzing en eenzaamheid.

TANGOMANIA

NL | 2016 | 49′

REGISSEURS: SUSAN VAN DEN BROEK, JOACHIM THISSEN 

Tangomania volgt de levens van twee mensen uit de Amsterdamse tangoscene – een beginneling en een ervaren danser. De Chileense Yerpun vindt zijn levensgeluk in de intimiteit van de tango, maar wat broeit er onder de oppervlakte? De Nederlandse Judith zoekt naar verbondenheid, maar worstelt met de sociale codes van de hiërarchische tangogemeenschap. De film geeft een inkijk in het temperamentvolle karakter van de Argentijnse tango: een dans van diep verlangen en samenzijn, maar ook één van afwijzing en eenzaamheid.

THE BODY AS ARCHIVE

EYE 2 11-03-17 / 12:15

The Body as Archive onderzoekt de rol van de danser als schepper en conservator van choreografische kennis. Waar wordt hun kinetische kennis opgeslagen en wat doen dansers als ze aan het repeteren zijn? Waarin verschilt hun lichaam van dat van niet-dansers? In hoeverre is kinetische kennis toegankelijk en overdraagbaar?

De documentaire wordt voorafgegaan door vijf portretten die Jasmijn Schrofer en Biserka Šuran maakten in opdracht van ICK.

ICK PORTRAITS

TYCHO HUPPERETS | KIM AMANKWAA | HELENA VOLKOV | ARAD INBAR | QUENTIN DEHAYE 

NL | 2016 | 6′

REGISSEURS: BISERKA SURAN, JASMIJN SCHROFER | CHOREOGRAAF: ICK AMSTERDAM

Vijf portretten gemaakt door Jasmijn Schrofer en Biserka Šuran in opdracht van ICK.

THE BODY AS ARCHIVE

DE | 2016 | 47′

REGISSEURS:MICHAEL MAURISSENS, DARKO DRAGIČEVIĆ

The Body as Archive onderzoekt de rol van de danser als schepper en conservator van choreografische kennis. Waar wordt hun kinetische kennis opgeslagen en wat doen dansers als ze aan het repeteren zijn? Waarin verschilt hun lichaam van dat van niet-dansers? In hoeverre is kinetische kennis toegankelijk en overdraagbaar?

In samenwerking met videokunstenaar Darko Dragičević maakte regisseur Michael Maurissens een bijzondere documentaire – met bijdragen van hersenonderzoekers, antropologen en danswetenschappers, interviews met dansers en fragmenten van hun dansrepetities.

Na de vertoning volgt een nagesprek met Hanneke Koolen, voorzitter van de Verenging voor Dansonderzoek.

WIM

EYE 2 12-03-17 / 12:45

Performer, choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus is een man met veel families om zich heen. Hij groeide op in een groot gezin, vanaf 1986 vormt hij een creatief gezelschap met zijn dansgroep Ultima Vez én hij is vader van twee volwassen zonen.

WIM

BE | 2016 | 112′

REGISSEUR: LUT VANDEKEYBUS | CHOREOGRAAF: WIM VANDEKEYBUS

Performer, choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus is een man met veel families om zich heen. Hij groeide op in een groot gezin, vanaf 1986 vormt hij een creatief gezelschap met zijn dansgroep Ultima Vez én hij is vader van twee zonen. Puttend uit voorstellings- en repetitiemateriaal, interviews en familie-archieven, zoekt Lut Vandekeybus naar het hoe en waarom van de creatieve rusteloosheid van haar broer. De manier waarop zijn verschillende families met elkaar verbonden zijn biedt inspiratie, maar botst soms ook. WIM is een poëtische en tegelijk minutieuze documentaire. Een intiem, maar ook scherp portret.

GARDEN

EYE 2 12-03-17 / 17:15

In coproductie met Mezzo en La Belle Télé, en met steun van France 2, maakte Nederlands Dans Theater een bijzondere documentaire over de totstandkoming van GARDEN – het ballet dat choreograaf Mehdi Walerski creëerde voor NDT in september 2016.

GARDEN

NL | 2016 | 74′

REGISSEUR: LOUISE NARBONI | CHOREOGRAAF: MEDHI WALERSKI

In coproductie met Mezzo en La Belle Télé, en met steun van France 2, maakte Nederlands Dans Theater een bijzondere documentaire over de totstandkoming van GARDEN – het ballet dat choreograaf Mehdi Walerski creëerde voor NDT in september 2016.

Walerski liet zich voor deze choreografie inspireren door het ‘Piano Quintet in A mineur’ van Camille Saint-Saëns. Een romantisch-klassieke compositie, en bij vlagen een intimiderende leidraad, die zwaar drukte op zijn beslissingen als choreograaf. De documentaire van Louise Narboni laat zien hoe Walerski’s creatieve proces, samen met de dansers van NDT 1, resulteerde in een opmerkelijke choreografie.

FEATURE

THEY SHOOT HORSES, DON'T THEY?

EYE 2 10-03-17 / 22:00

Tijdens de Grote Depressie wordt een dansmarathon gehouden in Hollywood. De deelnemers willen de marathon koste wat het kost winnen. Wanhopig proberen ze de aandacht trekken van de organisator en zo carrière maken in de filmwereld. De marathon wordt een moordende competitie, waarbij de deelnemers tot het uiterste worden gedreven.

 

THEY SHOOT HORSES, DON'T THEY?

US | 1969 | 120′

REGISSEUR: SYDNEY POLLACK | CHOREOGRAAF: TOM PANKO

Tijdens de Grote Depressie wordt een dansmarathon gehouden in Hollywood. De deelnemers willen de marathon koste wat het kost winnen. Wanhopig proberen ze de aandacht trekken van de organisator en zo carrière maken in de filmwereld. De marathon wordt een moordende competitie, waarbij de deelnemers tot het uiterste worden gedreven.

Cinedans brengt de Amerikaanse filmklassieker They Shoot Horses, Don’t They? terug op het grote scherm. De dramafilm uit 1969, geregisseerd door Sidney Pollack, is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Horace McCoy. De film werd genomineerd voor negen Oscars, waaronder Best Actress in a Leading Role voor Jane Fonda.

THE FERRYMAN

EYE 2 11-03-17 / 21:45

The Ferryman is een cinematografische en choreografische zoektocht naar de animistische grondslag van het ritueel, van dans en van beeldhouwkunst – en hoe deze ook nu nog relevant is.

De Franse performer en choreograaf Damien Jalet speelt een karakter, half jager-half hert, dat het publiek meeneemt op een vervreemdende trip. De stem van performancekunstenaar Marina Abramović vertelt.

THE FERRYMAN

FR | 2016 | 71′

REGISSEUR: GILLES DELMAS | CHOREOGRAAF: DAMIEN JALET

The Ferryman is een cinematografische en choreografische zoektocht naar de animistische grondslag van het ritueel, van dans en van beeldhouwkunst – en hoe deze ook nu nog relevant is.

De Franse performer en choreograaf Damien Jalet speelt een karakter, half jager-half hert, dat het publiek meeneemt op een vervreemdende trip. The Ferryman is een zintuiglijke, rauw-poëtische film vol metaforen, gefilmd tegen het overweldigende decor van vulkanische eilanden in Indonesië, Japan en Schotland, maar ook in het Louvre van Parijs. De oude en complexe relatie tussen mens en natuur wordt in beeld gebracht door een reeks expliciete ceremonies en moderne dansfragmenten. De stem van performancekunstenaar Marina Abramović vertelt. De prachtige, soms angstaanjagende, filmscore werd gecomponeerd door Ryuchi Sakamoto.

Deze film bevat expliciete beelden van rituele slachting.

SPECIAL

OPENING

EYE 1 09-03-17 / 20:00

Cinedans – Dance on Screen Festival ’17 opent haar veertiende editie met de feestelijke première van WOMB, een 3D-film van de Zwitserse choreograaf Gilles Jobin. Samen met de internationaal vermaarde kunstenares Sylvie Fleury en Franz Teichler, frontman van de fabuleuze Zwitserse band ‘The Young Gods’, creëerde Jobin méér dan een film. De Belgische modeontwerper Jean-Paul Lespagnard completeerde dit Zwitserse ‘powertrio’ met zijn opvallende creaties. WOMB is een ruimtelijk kunstwerk – in beeld en in geluid, dat zintuigen prikkelt en de geest scherpt.

Onder de noemer Practice & Potential besteedt Cinedans dit jaar extra aandacht aan de laatste ontwikkelingen in de dansfilm. We presenteren nieuwe samenwerkingsvormen en alternatieve presentatiemogelijkheden. WOMB sluit naadloos aan bij de insteek van deze festivaleditie.

De presentatie van de avond is in handen van Thomas Falk. danser, choreograaf en dramaturg voor dans- en circusvoorstellingen.

WOMB

CH | 2016 | 33′

REGISSEUR: GILLES JOBIN

Drie personen verlaten de baarmoeder en ontdekken hoe groot de wereld is. Het leven ontvouwt zich en toont zich in alle volheid, maar ook in alle ledigheid.

3D & STEREOSCOPIC

EYE 2 11-03-17 / 17:30

Dans op film krijgt er een dimensie bij dankzij gebruik van de nieuwste stereoscopische filmtechnieken. De toeschouwer gaat op in de hypnotiserende en soms absurde wereld van 3D-dans.

FRAMES

CA | 2014 | 4′

REGISSEUR: EMMANUEL ALBANO

In Frames staat de dynamiek van een trio centraal. Spelend met gewicht en groepssamenstelling worden thema’s als tijd en perspectief onderzocht.

TARANG

US | 2013 | 4′

REGISSEUR: JONNY GREENWALD | CHOREOGRAAF: GURU RATIKANTH MOHAPARTA 

Met technisch vernuft ontleedt Tarang de klassieke Indiaase Odissi-dans. De film zoekt verbinding tussen de oosterse spiritualiteit en moderne westerse kunstvormen.

MUDSKIPPING

AU | 2016 | 13′

REGISSEUR: PHOEBE HART

De mudskipper is een Australische vis die in water én op het land leeft. Mudskipping is een eigenzinnige herinterpretatie van het leven van twee mudskippers.

WOMB

CH | 2016 | 33′

REGISSEUR: GILLES JOBIN

Drie personen verlaten de baarmoeder en ontdekken hoe groot de wereld is. Het leven ontvouwt zich en toont zich in alle volheid, maar ook in alle ledigheid.

WHYNOT: LEAVE BODY BEHIND

EYE 2 11-03-17 / 14:00

Leave Body Behind is een experimenteel filmproject van het dans- en performance-platform WhyNot en filmstudio Blank Blank.

Vier choreografen maakten ieder een scène gebaseerd op verschillende manieren van ‘loslaten’ van het fysieke lichaam: de dood, het orgasme en transcendente rituelen. In de film worden de scènes samengebracht tot één verhaal – een mystieke zoektocht naar spirituele vrijheid, gevangen in beweging.

 

LEAVE BODY BEHIND

NL | 2017 | 17′

REGISSEUR: BLANK BLANK FILM | CHOREOGRAFEN: AMOS BEN-TAL, LIAT WAYSBORT, MARIE GOEMINNE, MARJOLEIN VOGELS

Leave Body Behind is een experimenteel filmproject van het dans- en performance-platform WhyNot en filmstudio Blank Blank.

Vier choreografen maakten ieder een scène gebaseerd op verschillende manieren van ‘loslaten’ van het fysieke lichaam: de dood, het orgasme en transcendente rituelen. In de film worden de scènes samengebracht tot één verhaal – een mystieke zoektocht naar spirituele vrijheid, gevangen in beweging.

Na de filmvertoning, om 22:00 in de Foyer naast EYE 1, presenteren de makers een audiovisuele installatie en live performance met danser Amos Ben-Tal en live muziek van Stiletti-Ana, waarin de innerlijke wereld van de danser een weg naar buiten zoekt.

Leave Body Behind kwam tot stand tijdens een residentie in de Tolhuistuin in Amsterdam.

XTRA

Aesthetics of Camera Movement

EYE ROOM AT THE TOP 11-03-17 / 12:30

CHRIS FAWCETT
In collaboration with Act! Cut! Play and Cinedans LAB

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Met de geïllustreerde lezing Aesthetics of Camera Movement laat steadicammer en cameraman Chris Fawcett zijn licht schijnen over de rol van de bewegende camera in film. Hij toont fragmenten – betoverend mooie en verschrikkelijk slechte – en neemt het publiek mee in een beschouwing over driedimensionaal cameragebruik. Wat werkt en wanneer is een bewegende camera werkelijk betekenisvol? Na afloop van de lezing gaat Chris Fawcett graag in gesprek met het publiek.

 

The Aesthetics of Camera Movement

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Met de geïllustreerde lezing Aesthetics of Camera Movement laat steadicammer en cameraman Chris Fawcett zijn licht schijnen over de rol van de bewegende camera in film. Hij toont fragmenten – betoverend mooie en verschrikkelijk slechte – en neemt het publiek mee in een beschouwing over driedimensionaal cameragebruik. Wat werkt en wanneer is een bewegende camera werkelijk betekenisvol? Na afloop van de lezing gaat Chris Fawcett graag in gesprek met het publiek.

Chris Fawcett heeft meer dan 30 jaar ervaring met de camera. Zijn liefde voor beeld en beweging bracht hem tot de Steadicam. Hij specialiseerde zich in de esthetiek van camerabeweging en filmt en doceert over de hele wereld. Hij deed camera voor Let Each One Go Where He May, geselecteerd voor de ‘Lincoln Center’s 2016 Steadicam retrospective’ en prijswinnaar van vijf verschillende internationale prijzen. Chris Fawcett is schrijver van ‘Steadicam Posture’ en (mede)uitvinder van verschillende toepassingen voor de Steadicam.

Act! Cut! Play! is een interdisciplinair talentontwikkelingsproject met de ambitie om de kwaliteit van fashion film naar een hoger niveau te brengen. Het project is een initiatief van De Brakke Grond, FASHIONCLASH Maastricht en ModeMuseum Provincie Antwerpen, in samenwerking met Cinedans.

The Potential of Virtual Reality Dance

EYE ROOM AT THE TOP 12-03-17 / 13:00

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Het maken van een virtual reality film ligt dichter bij het maken van een muziekscore of choreografie dan bij het maken van een klassiek filmscript. Choreografie, dans en virtual reality lijken voor elkaar gemaakt. Maar er valt nog een hoop te ontdekken. De ontwikkelingen gaan snel. Welke mogelijkheden liggen in het verschiet… ?

Met medewerking van onder meer Studio APVIS en De Stilte, wier VR-installatie The New Body VR tijdens Cinedans te zien is.

The Potential of Virtual Reality Dance

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Het maken van een virtual reality film ligt dichter bij het maken van een muziekscore of choreografie dan bij het maken van een klassiek filmscript. Choreografie, dans en virtual reality lijken voor elkaar gemaakt. Maar er valt nog een hoop te ontdekken. De ontwikkelingen gaan snel. Welke mogelijkheden liggen in het verschiet… ?

Samen met makers uit het brede veld van dans, film en multimedia gaat Cinedans in gesprek over toekomstdromen. Welke mogelijkheden biedt VR aan dansmakers – en tegelijk: welke inzichten brengen dansers en choreografen mee bij het ontwikkelen van VR-films?

Met medewerking van onder meer Studio APVIS en De Stilte, wier VR-installatie The New Body VR tijdens Cinedans te zien is.

Kick-off Cinedans LAB traject

EYE ROOM AT THE TOP 12-03-17 / 15:30

Informatie volgt.

Kick-off Cinedans LAB traject

Informatie volgt.

ARTIST TALKS

EYE ROOM AT THE TOP 11-03-17 / 10:30

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Cinedans bekijkt de dansfilm graag in brede context. Het witte doek is al lang niet meer het enige platform – het maken van dansfilm niet perse voorbehouden aan dans- en filmmakers. Fransien van der Putt gaat in gesprek met twee opvallende duo’s over werk en samenwerking:

Video- en performancekunstenaar Karel van Laere en percussionist/producer Frank Wienk.

Filmmaker Noud Heerkens en choreograaf Loïc Perela.

Noud Heerkens & Loïc Perela

Gratis toegang – aanmelden via registrartion@cinedans.nl

Cinedans bekijkt de dansfilm graag in brede context. Het witte doek is al lang niet meer enig platform – het maken van dansfilm niet perse voorbehouden aan dans- en filmmakers. Fransien van der Putt gaat in gesprek met twee opvallende duo’s over werk en samenwerking.

Filmmaker Noud Heerkens maakt al jarenlang dansfilms. Samen met de jonge choreograaf Loïc Perela werkt hij momenteel aan de interactieve dansfilminstallatie An Invitation to Dance. De bezoeker bepaalt zelf hoe de getoonde choreografie ervaren wordt: beschouwend of met grote intimiteit, beheerst of heftig. Tijdens Cinedans presenteren zij een work in progress.

Karel van Laere & Frank Wienk

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Cinedans bekijkt de dansfilm graag in brede context. Het witte doek is al lang niet meer enig platform – het maken van dansfilm niet perse voorbehouden aan dans- en filmmakers. Fransien van der Putt gaat in gesprek met twee opvallende duo’s over werk en samenwerking.

Voor Slow Rise, de meest recente samenwerking van video- en performancekunstenaar Karel van Laere en percussionist/producer Frank Wienk, zochten de makers naar verstilling in de hectiek van een wereldstad. Het klankpalet bij de beelden van passanten op een roltrap brengt de toeschouwer in een haast meditatieve toestand. Slow Rise is te zien tijdens Cinedans.

YOUNG

CINEDANS LAB: PACT+Dans

EYE 2 10-03-17 / 11:00

Besloten – Invitation only

Ieder jaar is Cinedans een week te gast bij PACT+Dans (voorheen Art&Entertainment) van het ROC Amsterdam. Onder begeleiding van docenten van Cinedans LAB werden dit jaar drie dansfilms geproduceerd. De studenten waren verantwoordelijk voor concept, regie, camera en montage.

 

PACT+Dans

Besloten – Invitation only

Ieder jaar is Cinedans een week te gast bij PACT+Dans (voorheen Art&Entertainment) van het ROC Amsterdam. Onder begeleiding van docenten van Cinedans werden dit jaar drie dansfilms geproduceerd. De studenten waren verantwoordelijk voor concept, regie, camera en montage.

Voorafgaand aan de première op groot scherm presenteert Cinedans een speciaal filmprogramma.

Na de vertoning gaat fysiek kunstenaar Jort Faber  met de studenten in gesprek.

Cinedans LAB: School voor Jong Talent

KONINKLIJK CONSERVATORIUM DEN HAAG

EYE 2 10-03-17 / 13:00

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de School voor Jong Talent werkten leerlingen, docenten en alumni, samen met regisseur Aike Dirkzwager, aan een multidisciplinair project waarin film, dans, muziek, beeldende kunst en live performance samenkomen.

PROMENADE

Gratis toegang – aanmelden via registration@cinedans.nl

Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de School voor Jong Talent werkten leerlingen, docenten en alumni, samen met regisseur Aike Dirkzwager, aan een multidisciplinair project waarin film, dans, muziek, beeldende kunst en live performance samenkomen.

Promenade is een beeldverhaal naar een idee van Zanne Zwart en geïnspireerd op het werk van William Kentridge en Michael Dudok de Wit. Rode draad is een danseres in spé, die met vallen en opstaan haar weg op school probeert te vinden. Silhouetten van klaslokalen geven een inkijkje in het schoolleven. Een bonte stoet van mensen die de opleiding bevolken trekt langs. Over de boxen én live vanaf het podium klinkt de muziek van de jonge componiste Celia Swart, uitgevoerd door het Athenaeum Kamerorkest van de SvJT.

De School voor Jong Talent is een middelbare school met een intensief dans-, muziek- en beeldende kunstcurriculum. Tegelijk wordt regulier onderwijs gegeven. De SvJT is onderdeel van de Hogeschool der Kunsten Den Haag.

Cinedans LAB: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

EYE 2 10-03-17 / 14:00

In de afgelopen vijf jaar heeft Cinedans een hechte band opgebouwd met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Derdejaars studenten van de opleiding Graphic Design krijgen van Cinedans de opdracht een dansfilm te maken. Dat leverde dit jaar zeventien korte films op, op de grens van dans en vormgeving. Van een filmisch eerbetoon aan de ouderdom tot een rituele bezweringsdans in digitaal decor.

 

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

In de afgelopen vijf jaar heeft Cinedans een hechte band opgebouwd met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Derdejaars studenten van de opleiding Graphic Design krijgen van Cinedans de opdracht een dansfilm te maken. Dat leverde dit jaar zeventien korte films op, op de grens van dans en vormgeving. Van een filmisch eerbetoon aan de ouderdom tot een rituele bezweringsdans in digitaal decor.

Choreograaf en danser Klaus Jürgens en typograaf en ontwerper Melle Hammer gaan na afloop van de vertoning met de studenten in gesprek.

CINEDANS LAB: THE MAGICAL GRAMMAR OF FILM

ERNIE TEE

EYE 2 10-03-17 / 16:00

Terwijl dans van alle kunsten het meest fysiek aanwezig is, is film juist de meest ongrijpbare en onzichtbare kunstvorm. Een opzienbarende constatering, want is het juist niet film – beeld en geluid – dat zich overal zo aan ons opdringt?

Ernie Tee, dramaturg en docent aan de Nederlandse Filmacademie, geeft een geïllustreerde lezing over beeld en betekenis. Meer dan andere kunstvormen, lijkt film een bekende wereld te tonen en een transparante taal te spreken. Het tegendeel is waar. Juist film doet haar uiterste best om weg te moffelen, te verstoppen en zichzelf ongrijpbaar te maken. Ernie Tee neemt zijn toehoorders mee in een verhaal over deze autonome kunstvorm met zijn eigen geheimen en grammatica.

THE MAGICAL GRAMMAR OF FILM

Terwijl dans van alle kunsten het meest fysiek aanwezig is, is film juist de meest ongrijpbare en onzichtbare kunstvorm. Een opzienbarende constatering, want is het juist niet film – beeld en geluid – dat zich overal zo aan ons opdringt?

Ernie Tee, dramaturg en docent aan de Nederlandse Filmacademie, geeft een geïllustreerde lezing over beeld en betekenis. Meer dan andere kunstvormen, lijkt film een bekende wereld te tonen en een transparante taal te spreken. Het tegendeel is waar. Juist film doet haar uiterste best om weg te moffelen, te verstoppen en zichzelf ongrijpbaar te maken. Ernie Tee neemt zijn toehoorders mee in een verhaal over deze autonome kunstvorm met zijn eigen geheimen en grammatica.
Ernie Tee is script coach, script editor en dramaturg. Hij werkte mee aan de ontwikkeling van talloze films en televisieproducties. Tevens is hij docent Filmgeschiedenis/Filmanalyse en studieleider aan de Nederlandse Filmacademie en docent Esthetiek van het Beeld aan Luca School of Arts in Brussel. Bij Schrijversvakschool Amsterdam verzorgt hij lessen scenario en de cursus speelfilm. Dit jaar maakt Ernie Tee deel uit van de jury voor de Cinedans Student Award.

CINEDANS LAB: STUDENT SCREENDANCE FAIR

EYE Arena 10-03-17 / 18:00

Gratis toegang

Cinedans vroeg zes studenten van vier verschillende opleidingen naar hun fascinatie voor dansfilm. Wat inspireert hen en welke vragen roept het medium op? De groep kreeg carte blanche om een eigen programma samen te stellen. Een eerste brainstorm resulteerde direct in een veelheid aan onderwerpen. Cinedans’ studentenredactie ’17 presenteert een marktplaats in de EYE Arena met losse acts, verschillende interviewsessies en een persoonlijke zoektocht naar díe ene dansfilm. Ondertussen loopt er een dansende cameraman rond.

Cinedans nodigt u uit aan te schuiven, mee te praten en te kijken.

STUDENT SCREENDANCE FAIR

Gratis Toegang

Cinedans vroeg zes studenten van vier verschillende opleidingen naar hun fascinatie voor dansfilm. Wat inspireert hen en welke vragen roept het medium op? De groep kreeg carte blanche om een eigen programma samen te stellen. Een eerste brainstorm resulteerde direct in een veelheid aan onderwerpen. Cinedans’ studentenredactie ’17 presenteert een marktplaats in de EYE Arena met losse acts, verschillende interviewsessies en een persoonlijke zoektocht naar díe ene dansfilm. Ondertussen loopt er een dansende cameraman rond.

Cinedans nodigt u uit aan te schuiven, mee te praten en te kijken.

De Cinedans Studentenredactie ’17 bestaat uit Helen Boyko, 3e jaars dansstudent ArtEZ, Elena Iachininoto (4e jaars dansstudent Fontys), Fabian Modin (4e jaars dansstudent Moderne Theaterdans aan de AHK) en Emmy Kattenbelt, Mohamed Ed-Dahbi en Juno Cornelisse (3e jaars studenten Graphic Design aan de HKU).

WORKSHOP

MOBILE CHOREOGRAPHY

10-12 maart, SOLID GROUND STUDIO

Prijs: €125, voor studenten (bij het meesturen van een scan van de studentenkaart) €75. Aanmelden via registration@cinedans.nl.

De mobiele telefoon is veel meer dan communicatiemiddel alleen. Het is een multimedia-tool waar we allang niet meer buiten kunnen. Maar de artistieke mogelijkheden van het apparaat blijven tot nu toe onderbelicht.

Tijdens de driedaagse workshop Mobile Choreography onderzoeken Zeynep Gündüz en Keez Duyves, in samenwerking met de deelnemers, de mogelijkheden van de smartphone als choreografisch hulpmiddel bij het maken van dansfilm. Focus ligt op ‘multi-perspective imagery’: in plaats van te filmen met maar één camera, wordt gelijktijdig met meerdere smartphones opgenomen. Zo ontstaat een werkelijkheid vanuit verschillende gezichtspunten. Deelnemers zijn choreograaf, cameraman en danser tegelijk.

 

MOBILE CHOREOGRAPHY

Prijs: €125, voor studenten (bij het meesturen van een scan van de studentenkaart) €75. Aanmelden via registration@cinedans.nl.

De mobiele telefoon is veel meer dan communicatiemiddel alleen. Het is een multimedia-tool waar we allang niet meer buiten kunnen. Maar de artistieke mogelijkheden van het apparaat blijven tot nu toe onderbelicht.

Tijdens de driedaagse workshop Mobile Choreography onderzoeken Zeynep Gündüz en Keez Duyves, in samenwerking met de deelnemers, de mogelijkheden van de smartphone als choreografisch hulpmiddel bij het maken van dansfilm. Focus ligt op ‘multi-perspective imagery’: in plaats van te filmen met maar één camera, wordt gelijktijdig met meerdere smartphones opgenomen. Zo ontstaat een werkelijkheid vanuit verschillende gezichtspunten. Deelnemers zijn choreograaf, cameraman en danser tegelijk.

Tijdens een afsluitende bijeenkomst op zondag 12 maart presenteren deelnemers en workshopleiders hun bevindingen en resultaten, van 17:00- 18:00 in EYE Room at the Top.

Mobile Choreography is onderdeel van een onderzoek ondersteund door Codarts Rotterdam en tot stand gekomen in samenwerking met Cinedans LAB.

Zeynep Gündüz behaalde in 2012 haar PhD ‘Dans en technologie’ aan de Universiteit van Amsterdam. Zij doceert aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en aan Codarts. Momenteel doet ze onderzoek naar kunstonderwijs en digitale technologie.

Keez Duyves is uitvinder en kunstenaar – en één van de oprichters van PIPS:lab. Zijn werk strekt zich uit van een interdisciplinaire 360° filminstallatie tot theatervoorstellingen en performances.

INSTALLATION

SLOW RISE

EYE ARENA 09-03-17 / 19:00 10-03-17 / 10:00 11-03-17 / 10:00 12-03-17 / 10:00

Gratis toegang

Karel van Laere liet zich voor zijn nieuwste installatie inspireren door de eindeloze choreografieën van mensen in straten van Taipei City. Opnieuw zoekt Van Laere met dit werk naar momenten waarop stilte en dynamiek samenkomen. Slow Rise laat het contrast zien tussen de mechanische gang van een roltrap en de menselijke beweging van diegenen die zich ermee verplaatsen.

 

SLOW RISE

Gratis toegang

KAREL VAN LAERE | NL | 2016

Karel van Laere liet zich voor zijn nieuwste installatie inspireren door de eindeloze choreografieën van mensen in straten van Taipei City. Opnieuw zoekt Van Laere met dit werk naar momenten waarop stilte en dynamiek samenkomen. Slow Rise laat het contrast zien tussen de mechanische gang van een roltrap en de menselijke beweging van diegenen die zich ermee verplaatsen.

Door een aantal geënsceneerde scènes toe te voegen, zorgt Van Laere voor een vervreemdend effect. Slow Rise laat het publiek stilstaan bij de ontelbare manieren waarop een roltrap gebruikt kan worden.

Van Laere’s film SLow, winnaar van de Cinedans Publieksprijs 2014, is te zien in het shortsprogramma Non-Fiction op zondagmiddag in EYE 2.

Director: Karel van Laere | DOP/ Editor: Mink Pinster | Coaching: HertogNadler | Sound Design: Frank Wienk | Producer: Mina Hsu Ping Wang | Photographer: Lin Wei-Lung | Technical assistants: Shao-Che Lee, Bo-yu Huang, Encore Pan

Slow rise is mogelijk gemaakt door: Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Cinedans, The Taipei Artist Village & The Taipei Main Station.

 

VIRTUAL REALITY DANCE

EYE VR ROOM 09-03-17 / 19:00 10-03-17 / 12:30 11-03-17 / 11:00 12-03-17 / 11:00

Gratis toegang

Ervaar dans op een totaal andere manier met drie uiteenlopende virtual reality-projecten van Nederlandse bodem. Iedere installatie speelt met de virtuele ruimte of met 360° video en onderzoekt op eigen manier de mogelijkheden van beweging en dans.

THE NEW BODY

NL | 2016

REGISSEUR/ CHOREOGRAAF: STUDIO APVIS, DE STILTE

The New Body VR, een interactieve installatie van Studio APVIS en jeugddansgezelschap De Stilte, geeft je de kans om een heel eigen lichaam samen te stellen. Breek met de natuurwetten en laat naar eigen inzicht jouw virtuele lichaam dansen – maar als de muziek stopt, valt je lijf uiteen.

NIGHT FALL

NL| 2016 | 8′

REGISSEUR: JIP SAMHOUD | CHOREOGRAAF: PETER LEUNG

Afgelopen jaar presenteerde Het Nationale Ballet het allereerste virtual reality-ballet ter wereld. Choreograaf Peter Leung liet zich voor dit experiment inspireren door de ‘witte actes’ van Het Zwanenmeer, La Bayadère en Les Sylphides. De toeschouwer staat in Night Fall midden op het podium en krijgt het gevoel dat de dansers speciaal voor hem dansen – en de violist speciaal voor hem speelt.

What do we care 4 - Steye & The Bizonkid

NL | 2015 | 5′

REGISSEUR: STEYE HALLEMA 

Als een van de eersten maakte de Nederlandse funk/pop/rockband Steye & The Bizonkid een muziekvideo die de mogelijkheden van 360° video uitgebreid verkent. De clip neemt je mee in een wereld waar de ene werkelijkheid over de andere heen schuift. What Do We Care 4? is genomineerd voor de BUMA Tech award, Berlin MVA en de UK Music Video Awards.

INTERACTIVE MUSIC VIDEOS

EYE ARENA 09-03-17 / 19:00 10-03-17 / 10:00 11-03-17 / 10:00 12-03-17 / 10:00

Gratis toegang

De muziekvideo is voorloper bij het verkennen van de mogelijkheden voor interactieve verhaallijnen. In de EYE Arena vertoont Cinedans gedurende het hele festival een aantal in het oog springende voorbeelden. De mentale en fysieke inbreng van de toeschouwer is essentieel voor de ontwikkeling van het verhaal. Iedere deelnemer creëert een eigen versie of legt zelf de laatste hand aan de regie of choreografie.

Bezoekers worden uitgenodigd de interactieve video’s uit te proberen.

Met onder meer twee video’s van Arcade Fire en de clip States of Matter van Orri en Georg (Sigur Rós), die je meeneemt door Tate Modern in Londen.

STATES OF MATTER

UK | 2016 | 3′

REGISSEURS: MARTIN DE FLEURIAN, AGATHE CURY 

 

SPRAWL II - ARCADE FIRE

CA | 2011 | 6′

REGISSEUR: VINCENT MORISSET | CHOREOGRAAF:DANA GINGRAS

 

JUST A REFLEKTOR - ARCADE FIRE

HT/CA | 2013 | 8′

REGISSEUR: VINCENT MORISSET | CHOREOGRAAF: AXELLE MUNEZERO

CARRY ME - BOMBAY BICYCLE CLUB

UK | 2013 | 4′

REGISSEUR: POWSTER | CHOREOGRAAF: LISA LEE 

CASSIUS - THE MISSING

US | 2016 | 4′

REGISSEUR: WEAREFROMLA | CHOREOGRAAF:CATHERINE EMATCHOUA 

JAZZ.COMPUTER

US | 2015

REGISSEURS: YOTAM MANN, SARAH ROTHBERG

MINI CINEMA STUDENT FILMS

EYE ARENA 09-03-17 / 19:00 10-03-17 / 10:00 11-03-17 / 10:00 12-03-17 / 10:00

Cinedans organiseert leertrajecten en workshops op uiteenlopende opleidingen. In de Cinedans minibios coop is een selectie te zien van de beste studentenfilms van de afgelopen vijf jaar. Werk van grafisch ontwerpers, choreografen, uitvoerende dansers – een bonte verzameling van opvattingen over dansfilm.

MINI CINEAM STUDENT FILMS

Cinedans organiseert leertrajecten en workshops op uiteenlopende opleidingen. In de Cinedans minibios coop is een selectie te zien van de beste studentenfilms van de afgelopen vijf jaar. Werk van grafisch ontwerpers, choreografen, uitvoerende dansers – een bonte verzameling van opvattingen over dansfilm.

Tickets

Kaarten kunnen worden besteld via de EYE website.

Kaarten kunnen ook aan de kassa van EYE worden gekocht. Deze kunnen uitsluitend afgerekend worden met pin of creditcard. Voor kaarten die aan de kassa worden gekocht betaalt u € 0,50 toeslag.

De kassa is geopend van zondag t/m donderdag van 10.00 – 22.00* en vrijdag en zaterdag van 10.00 – 23.00*.
* Afhankelijk van aanvang laatste voorstelling.

PRIJZEN
Regulier €10
Reductie* €8,50

WhyNot: Leave Body Behind
Regulier €7,50
Reductie* €6

3D & Stereoscopic
Regulier €12,50
Reductie* €11

Mobile Choreography Workshop
Regulier €125
Reductie** €75

Let op: Voor kaarten die aan de kassa worden gekocht betaalt u € 0,50 toeslag.

* Studenten, CJP, Stadspas, Cineville, Vrienden van EYE
** Studenten

Info

EYE
IJPROMENADE 1
1031 KT AMSTERDAM

TELEFOON +31 (0) 20 58 91 400
E-MAIL INFO@EYEFILM.NL
WEBSITE WWW.EYEFILM.NL

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF