Call for entries

De call for entries voor het Cinedans Dance on Screen Festival 2019 & 2020 is geopend!

Op onze submissions portal kun je jouw inzending insturen:  NAAR DE SUBMISSIONS PORTAL

Download:  Festival-Agreement.pdf 

 

Toch een vraag? Mail ons op: entry@cinedans.nl


Conditions for submitting a film

STUDENT COMPETITION 2019 – Deadline: 1st of October 2018
– films related to dance, choreography or movement
– films finished while the filmmaker was enrolled in an educational program
– films between 1 – 20min.
– films not older than 3 years
– films not submitted to previous Cinedans editions
– max. 1 submission per filmmaker

SHORT FILM COMPETITION 2020  Deadline: 1st of October 2019 
– films related to dance, choreography or movement
– films between 1 – 25min. (longer films can be submitted in the ‘outside of competition’ category)
– films not older than 3 years
– films not submitted to previous Cinedans editions
– max.3 submissions per filmmaker

OUTSIDE OF COMPETITION 2020 – Deadline: 1st of October 2019
– films longer than 25min.
– Performance Relay, Features, Documentaries, Installation work, Stereoscopic and VR projects
– projects not older than 3 years
– projects not submitted to previous Cinedans editions
– max. 2 submissions per filmmaker

 

A film will be considered by the festival’s selection committee once the online form has been filled out and the online screener has been provided.


How to pay the entry fee ?

For the Short Film Competition (professionals) we ask an entry fee of €20,- . All other categories are free.

1. PayPal
At the end of the submission proces you wil see a direct link to PayPal.  You can transfer the amount to our PayPal account at entry@cinedans.nl

2. Bank Transfer
Account name: Cinedans
BIC ABNANL2A
IBAN: NL95ABNA0430788460 


Festival 2018

14 – 18 MAART 2018 in EYE 

Met trots presenteren wij u voor de 15e keer het Cinedans – Dance on Screen Festival in EYE. Tijdens deze vijfdaagse internationale editie vertonen we de competitie van de dansfilm shorts en vindt de uitreiking van de bijbehorende geldprijzen plaats. Daarnaast veel documentaires, onder andere over grootheden in de dans: Krisztina de Châtel, Jan Fabre en Benjamin Millepied.

Cinedans presenteert niet alleen de nieuwste films, ook projecten gemaakt met nieuwe innovatieve productiemethoden brengen we voor het voetlicht. downhill, van Andrea Boll, Peter Kadar en Chris Fawcett, werd in zijn geheel opgenomen met smartphones – en niet alleen uit financiële overwegingen. De mobiele telefoon blijkt hét toegesneden apparaat voor opnames van een dansfilm op een steile Zwitserse Alp van 2500 meter hoog!

Elk innovatief project begint bij een concept, een oorspronkelijk idee met noodzaak. Filmmaker Noud Heerkens ging een langdurig traject in voor een onderzoek naar de cinematografische ervaring van dans. Als lector bij Avans Hogeschool en ondersteund door verschillende partners en fondsen, waaronder Cinedans, is het nu zo ver. Samen met choreograaf Loïc Perela presenteert hij het resultaat van drie jaar noeste arbeid: de installatie An Invitation to DANCE. Cinedans is heel trots dat deze dansarena op dit festival zijn première beleeft.

Meer nieuwe inzichten zijn te verkrijgen tijdens het driedaags Virtual Reality LAB, dat Cinedans samen met Beamlab en Dansmakers organiseert, en tijdens het Open Space LAB, waarin de mogelijkheden van Mobile Choreography beproefd kunnen worden.

Leest u hier welk moois wij u dit jaar verder te bieden hebben.

Wij kijken uit naar uw komst op Cinedans Festival 2018!

Timetable 2018

Tickets

Kaarten voor individuele voorstellingen kunnen worden besteld via de EYE website.
Festivalpassen zijn nu op de EYE website verkrijgbaar.

Kaarten kunnen ook aan de kassa van EYE worden gekocht. Deze kunnen uitsluitend afgerekend worden met pin of creditcard. Voor kaarten die aan de kassa worden gekocht betaalt u € 0,50 toeslag.

De kassa is geopend van zondag t/m donderdag van 10.00 – 22.00* en vrijdag en zaterdag van 10.00 – 23.00*.
* Afhankelijk van aanvang laatste voorstelling.

PRIJZEN
Regulier €10
Reductie* €8,50
Festivalpas €75
Dagkaart €45

Let op: Voor kaarten die aan de kassa worden gekocht betaalt u € 0,50 toeslag.
Leden van Cineville kunnen losse voorstellingen gratis bezoeken onder vertoon van hun Cineville pas.
Leden van We Are Public kunnen gratis naar de documentaire over Krisztina de Châtel en Short Docs.

* Studenten, CJP, & Stadspas

SHORTS

SHORTS 1

EYE 2 16-03-18 / 11:45 EYE 2 + Q&A 17-03-18 / 17:30

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

BHAIRAVA

IN | 2017 | 14’ [première NL]

REGISSEUR MARLENE MILLAR, PHILIP SZPORER

CHOREOGRAAF: SHANTALA SHIVALINGAPPA

Tegen het decor van de ruïnes van Hampi roept de vermaarde Indiase danseres Shantala Shivalingappa met haar verfijnde motoriek en gezichtsexpressie de Hindu god Bhairava tot leven.

COMPETING FOR SUNLIGHT: OAK

DK | 2017 | 6’ [première NL]

REGISSEUR DAGMAR DACHAUER | CHOREOGRAAF DAGMAR DACHAUER, KNUT VIKSTRÖM PRECHT

Een hedendaagse blik op de oude betekenis van de eikeboom als poort naar andere werelden. Eerste aflevering van een serie dansfilms over bomen. Van de makers van de CinedansEncouragement Award 2014.

THE MISSING PART

ES | 2015 | 22’ [première NL]

REGISSEUR SALVADOR SUNYER, BARÓ D’EVEL CIRK CIE  | CHOREOGRAAF BARÓ D’EVEL

Op uitnodiging van The One Project verbeeldt circusgezelschap Baró d’Evel hun artistieke visie. Een poëtische film over de manier waarop mens, dier en kunst met elkaar verbonden zijn.

SCALAMARE

NL / IT | 2017 | 11’ [première NL]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF JIŘÍ KYLIÁN

Een ouder stel kijkt terug op 40 bewogen huwelijksjaren. Gelauwerd choreograaf Jiří Kylián laat hen terugkeren naar de plek van hun huwelijksreis: de trappen van het beroemde Monumento ai Caduti in Ancona.

SONS OF KEMET - IN THE CASTLE OF MY SKIN

ZA | 2015 | 6’

REGISSEUR LEBOGANG RASETHABA | CHOREOGRAAF JARREL MATHEBULA

Een groep Zuid-Afrikaanse pantsula-dansers laat zich dirigeren op de opzwepende jazzklanken van Sons of Kemet. De nauwkeurige orkest-principes contrasteren met de pantsula-energie. Aangedragen door Screendance Africa.

IN TRANSIT

NL | 2017 | 1’ [première]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF JACQUELINE KOOTER

Twee papieren figuurtjes delen al dansend hun leven… totdat het onvermijdbare gebeurt. Een animatie geïnspireerd op de traditionele Japanse Haniwa-figuren.

CHIMERA

FR | 2016 | 2’ [première NL]

REGISSEUR STEVEN BRIAND | CHOREOGRAAF CATHY EMATCHOUA

Geïnspireerd op de mythologische figuur Chimera, deels leeuw, geit en slang, worden de uiteenlopende dansstijlen van vier verschillende vrouwen gemonteerd tot één enkele dans.

SHORTS 2

EYE 2 16-03-18 / 13:15 EYE 2 + Q&A 17-03-18 / 15:30

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

PERSONAL PRONOUNS

SK | 2016 | 16’ [première NL]

REGISSEUR ANDREA SUDOROVA | CHOREOGRAAF JAN SEVCIK

Een man en een vrouw kijken samen terug op een roerig liefdesleven. Een poëtische film met Slavische volksdans-elementen.

GOLDEN OLDIES

NL | 2016 | 3’

REGISSEUR DAAN VELSINK, JOOST LIEUWMA

Een slungelige jongen wil dansen met het mooiste meisje, maar wordt gedwarsboomd door een nozem en een haperende jukebox. Pixelation animatie tegen de achtergrond van een jaren ‘50 café.

THE ORDINARY

FR | 2016 | 9’

REGISSEURS JULIEN DARA, SIMON DARA | CHOREOGRAAF JOHANNA LEVY

In een doodgewone woonwijk voert een doodgewone man een eenzaam duel met een draak. Zijn overwinning viert hij met een vreugdedans.

ROOM

ZA | 2016 | 12’ [première]

REGISSEUR DANIEL MORCOS | CHOREOGRAAF KRISTINA JOHNSTONE

Room onderzoekt de dynamiek tussen twee lichamen tegen de achtergrond van de indrukwekkende architectuur van Die Afrikaanse Taalmonument in Paarl, Zuid-Afrika.

PRÊT A PORTER

GR | 2014 | 3’

REGISSEUR PANOS BOUDOUROGLOU | CHOREOGRAAF XANTHIPPI PAPADOPOULOU

Vier vrouwen bevechten hun vrijheid nadat ze aan elkaar zijn getaped. Een speels, surrealistisch drama waarin een schaar uiteindelijk uitkomst biedt.

LIL BUCK WITH ICONS OF MODERN ART

UK | 2016 | 4’ [première NL]

REGISSEUR ANDREW MARGETSON | CHOREOGRAAF LIL BUCK

De wereldberoemde jookin danser Lil Buck neemt je mee langs een expositie met iconische werken van Matisse en Picasso in de Fondation Louis Vuitton in Parijs.

RAVAGES

CA | 2015 | 14’ [première NL]

REGISSEUR ALAN LAKE | CHOREOGRAFEN ALAN LAKE, JEAN-NICOLAS DEMERS
Met visueel sterke, associatieve beelden toont Ravages een breekbare wereld waarin de mens zich geconfronteerd ziet met bederf en het onveranderlijke.

SHORTS 3

EYE 2 + Q&A 16-03-18 / 14:45 EYE 2 17-03-18 / 21:15

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

VECINAS

BE | 2015 | 11’ [première NL]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF NATALIA SARDI

Twee eenzame vrouwen worden volgens de wetten van de magnetische aantrekkingskracht nader tot elkaar gebracht. Een indringende film, geschoten op 16mm.

CARGO

DE | 2017 | 4’ [première NL]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF JASMINE ELLIS

Vijf mensen in een goederenlift spelen een spel met de werkelijkheid. De camera is getuige. Deze one-shot dansfilm laat ons twijfelen aan de werkelijkheid van het  alledaagse leven.

SHAI

NL | 2017 | 22’

REGISSEUR SHUETI | CHOREOGRAAF SHAILESH BAHORAN

Hiphop-danser en choreograaf Shailesh Bahoran laat zich graag inspireren door zijn Hindoestaanse afkomst. Hoe verhoudt hij zich tot zijn verleden en mogelijke toekomst?

SIX SOLOS

CN/UK | 2016 | 7’ [première NL]

REGISSEUR SIMON FILDES | CHOREOGRAAF SANG JIJIA

De bewegingen van zes solodansers wordt dankzij een dynamische montage samengebracht tot één choreografie.

THUIS, HOME, HEIMAT

NL | 2018 | 6’ [première]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF MILOUSHKA BOKMA

De eindeloze stroom aan foto’s van vluchtelingen die wij dagelijks onder ogen krijgen is uitgangspunt voor het nieuwste werk van fotograaf en videokunstenaar Miloushka Bokma.

WE NO LONGER WAIT FOR THE BARBARIANS

IT | 2016 | 8’

REGISSEUR ALAIN EL SAKHAWI | CHOREOGRAFEN ALAIN EL SAKHAWI, VALERIA ZAMPARDI

Een man, een vrouw en een buitenstaander… een rode telefoon en een bananenschil. Een absurdistisch en surrealistisch verhaal over macht en verlangen.

DANCE A MEASURE

NL | 2017 | 4’

REGISSEUR ROMAN VILLEVOYE | CHOREOGRAAF STEFAN ERNST

Twee dansers van SALLY Dansgezelschap Maastricht vechten om de inhoud van één tas. Een korte fashion film geïnspireerd op martial arts films uit Hong Kong.

SHORTS 4

EYE 2 + Q&A 16-03-18 / 16:45 EYE 2 18-03-18 / 17:30

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

AN INVITATION TO DANCE

NL | 2018 | 15′ [première]

REGISSEUR NOUD HEERKENS | CHOREOGRAAF LOÏC PERELA

Vijf lichamen onder een enorm gewelf. Pulserende bewegingen brengen hen tot een eeuwigdurende dans. Resultaat van een onderzoek naar de filmische ervaring van dans. De bijbehorende installatie is tijdens het festival te zien in Shelter Amsterdam.

ARE YOU MULTIFOCAL

NL | 2017 | 4’ [première NL]

REGISSEURS ASSI WEITZ, ROB GRADISEN

Een non en een motorduivel nemen het tegen elkaar op in een surrealistische race tegen de tijd.

TIMECODE

ES | 2016 | 15’

REGISSEUR JUANJO GIMÉNEZ | CHOREOGRAAF LALI AYGUADÉ

Luna en Diego zijn veiligheidsmedewerker in een parkeergarage. Als Luna Diego’s geheim ontdekt, krijgt hun werk een nieuwe dimensie. Winnaar van de Palme d’Or ‘16 voor beste short en geselecteerd voor een Oscarnominatie in 2017.

JUST SO

US | 2016 | 9’ [première NL]

REGISSEUR BEN ESTABROOK | CHOREOGRAAF AMY SEIWERT

Twee mannen kunnen niet met en niet zonder elkaar. Uitzicht op bezoek houdt ze samen. Geïnspireerd op de komedie The Odd Couple, een theaterstuk van Neil Simon uit 1965.

RADIOHEAD - TRUE LOVE WAITS

US | 2017 | 3’ [première NL]

REGISSEUR ADI HALFIN | CHOREOGRAAF BOBBI JENE SMITH
In een verlaten huis probeert een vrouw haar verdriet een plek te geven op de tonen van True Love Waits van Radiohead.

THE SUM OF ALL PARTS

NL | 2017 | 4’

REGISSEURS PETER BILAK, LUKAS TIMULAK | CHOREOGRAAF LUKAS TIMULAK

Een geometrisch spel met visuele en fysieke patronen.

RIOT

FR | 2017 | 13’

REGISSEUR FRANK TERNIER

Nadat een zwarte jongen op straat wordt vermoord volgt een opstand. Een indringende mix van animatie, film, spoken word en krumping.

SHORTS 5

EYE 2 17-03-18 / 10:30 EYE 2 + Q&A 18-03-18 / 14:00

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

DOWNHILL

CH/NL | 2017 | 19’ [première]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF ANDREA BOLL I.S.M. PETER KADAR EN CHRIS FAWCETT

Op een speelse manier toont Downhill hoe wij ons telkens opnieuw onderwerpen aan de Sisyphusarbeid die we ‘menselijke relatie’ noemen. Een film volledig opgenomen met smartphones.

PILGRIMAGE

CA | 2017 | 11’ [première NL]

REGISSEUR MARLENE MILLAR | CHOREOGRAAF SANDY SILVA

Negen dansers trekken langs verlaten velden. In een leegstaand gebedshuis vinden ze hun onderkomen. Turkse meditatieve bewegingspatronen brengen verbinding.

OSSA

IT | 2016 | 4’

REGISSEUR DARIO IMBROGNO

De dans van een pop wordt gedeconstrueerd in tijd en ruimte. Een animatie waarin geleidelijk alle mechanismen onthuld worden.

DIDO

GR | 2017 | 6’ [première NL]

REGISSEUR KONSTANTINOS FOURKIOTIS | CHOREOGRAAF FENIA APOSTOLOU

Nadat Aeneas haar verlaten heeft, danst Dido haar laatste pijnlijke dans.

TIME SUBJECTIVES IN OBJECTIVE TIMES

FI/RU | 2017 | 6’ [première NL]

REGISSEUR KATI KALLIO | CHOREOGRAFEN ALEKSANDR FROLOV, ANNA SCHEKLEINA

In een oude fabriek bewegen drie dansers zich van de ene naar de andere ruimte. Terwijl de tijd doortikt, lijkt alles af en toe stil te staan.

YOUR APPROVAL IS NOT ESSENTIAL

NL | 2017 | 12’

REGISSEUR LEEN MICHIELS | CHOREOGRAAF JELENA KOSTIĆ

Een toevallige ontmoeting in de supermarkt brengt onvermoede passie naar boven. Een ode aan wat gebeurt als je je remmingen loslaat en de grillen van het leven omarmt.

INTUITION

NL | 2017 | 6’ [première NL]

REGISSEUR SUZANNE DE BEKKER | CHOREOGRAFEN SUZANNE DE BEKKER, JOSH MARTINA

Een persoonlijke film over een jonge vrouw die haar weg in het leven vindt door op eigen intuïtie te vertrouwen.

AS60

SE | 2016 | 1’ [première NL]

REGISSEUR SHUMPEI NEMOTO | CHOREOGRAFEN SHUMPEI NEMOTO, ADAM SCHÜTT

Een heen en weer slingerende camera fungeert als onverwachte danspartner voor een mannelijke solist.

SHORTS 6

EYE 2 17-03-18 / 12:00 EYE 2 + Q&A 18-03-18 / 12:00

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

RECYCLE PROJECT

TW | 2016 | 10’ [première NL]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF HSIAO YIN PENG  

De petfles en de mens, ze lijken tot elkaar veroordeeld. Wanorde dreigt. Laten we ons bedelven onder het afval of blijven we zoeken naar de menselijke maat?

THEY KEEP DISAPPEARING

CH | 2016 | 28’ [première NL]

REGISSEUR ANNALENA FRÖHLICH | CHOREOGRAFEN ANNALENA FRÖHLICH
*Based on a stageplay by deRothfils choreographed by ANNALENA FRÖHLICH and NINA STADLER

Zeven mensen verblijven samen in een afgelegen hotel. De tijd lijkt stil te staan. Een surrealistisch relatiedrama waarin alle pogingen tot contact tot mislukken gedoemd lijken.

CIRCUS DEBERE BERHAN

PT/DE/ET/AT  | 2015 | 11’

REGISSEUR LUKAS BERGER CHOREOGRAAF TEKLU ASHAGIR

Het Ethiopische Circus Debere Berhan gaat op wereldtournee. Op hun trektocht langs prachtig landschap en begeleid door betoverende klanken, vertonen de artiesten hun kunsten.

C'EST MOI

IT | 2017 | 1’ [première NL]

REGISSEUR SUSANNA DELLA SALA | CHOREOGRAAF ANDREA JOSÉ DI PASQUALE

Winnaar van de Cinedans Mention van Coorpi’s zevende editie van La danza in 1 minuto: een one minute-dansfilmcompetitie voor dansers, performers, videomakers en sound designers.

THE BATTLE

AU | 2015 | 3’

REGISSEURS SOPHIE HEXTER, POPPY WALKER

Kayah Guenther heeft het Syndroom van Down. Voor zijn zoektocht naar bestaansrecht is dans zijn ultieme uitdrukkingsmiddel. Een prachtig gefilmd en ontroerend portret.

THE WICKED PUPPETEER

NL | 2017 | 2’ [premiere]

REGISSEUR STEPHANIE PISTEL CHOREOGRAAF JUANJO ARQUĖS

Zoals een poppenspeler leven kan blazen in een levenloos object, wordt een levend wezen in handen van de Wicked Puppeteer tot een pop gereduceerd. Met Nationaal Ballet-danser …. ….   

DON’T FIGHT IT

CA | 2017 | 6’ [première NL]

REGISSEUR EVE LECLAIR | CHOREOGRAFEN EVE LECLAIR, LEFEBVRE SIMON-XAVIER

Een man en een vrouw leren elkaar op een speelse manier kennen. Wat begint als iets onschuldigs dreigt te ontaarden in een risicovol spel.

SHORTS 7

EYE 2 + Q&A 17-03-18 / 13:30 EYE 2 18-03-18 / 10:30

Selectie van de beste korte dansfilms die meedingen aan de Cinedans Awards en daarnaast de Publieksprijs.

SONDER

RO | 2016 | 12’ [première]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF SIMONA DEACONESCU

In de industriële setting van een afgegraven Roemeense kopermijn meten vijf dansers zich met de natuur, de machines en met zichzelf.

COLD STORAGE

FI | 2016 | 9’
[première NL]

REGISSEUR THOMAS FREUNDLICH | CHOREOGRAAF VALTTERI RAEKALLIO

Onder het ijs ontdekt een eenzame visser zijn prehistorische soul mate. Een hommage aan het fysieke spel en de melancholische humor van de stomme film.

BEATING

CZ | 2014 | 6’

REGISSEUR KARI SULC | CHOREOGRAAF TEREZA HRADILKOVA

Een observerende camera en ritmisch montagewerk maken van een doodgewone bokstraining een onverwacht dansritueel.

SILENCE

LB | 2016 | 15’ [première NL]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF CHADI AOUN

In de stad Ghabra klinkt stilte. Iedere vorm van individualiteit wordt afgestraft. Animatie en ode aan de expressiviteit van de moderne dans.

RUB YOUR EYES UNTIL YOU SEE STARS

NL | 2016 | 3’

REGISSEUR JUDITH KNUBBEN CHOREOGRAAF REVE TER BORG

Een vrouw staat op het punt haar geliefde een aanzoek te doen. Dan slaat de twijfel toe… Een claustrofobisch aandoende kortfilm die zich afspeelt in een kleine auto.

EASE ON DOWN

UK | 2017 | 3’ [première NL]

REGISSEUR CRISTOBAL CATALAN CHOREOGRAAF OMARI CARTER

Een vrolijke reis waarin dans en bodypercussie de boventoon voeren. Halverwege komen vragen rondom acceptatie en migratie naar boven.

THE EARTH WILL COME

DE | 2017 | 4’ [première NL]

REGISSEUR KATELYN STILES | CHOREOGRAFEN KATELYN STILES, KIRA KIRSCH

Een vrouw meet haar krachten met die van het bos. Een kritische blik op ons romantisch verlangen naar vereenzelviging met de natuur in tijden van een milieucrisis.

BACK TO MY BODY

CA | 2015 | 8’ [première NL]

REGISSEUR GAËLLE HANNEBICQUE | CHOREOGRAFEN GAËLLE HANNEBICQUE, GEORGINA ALCANTARA

“Mijn scoliose doet mijn rug krommen, mijn lichaam vervormen, maar het blijft mijn lijf – dat ik langzaam lief heb leren hebben.”

DE WOLF DANST!

EYE 1/2/3 18-03-18 / 21:00

Het Mediafonds, de NTR, Cinedans en het Nederlands Filmfonds initieerden samen het interdisciplinaire dansfilmproject De Wolf Danst!: een combinatie van een onafhankelijke dansfilm en een daaraan gekoppelde artistiek hoogwaardige documentaire. Op Cinedans gaan de films feestelijk in première, inclusief voguing performances door House of Vineyard en een aansluitend feestje.

VLUCHT

NL | 2018 | 12’ [première]

REGISSEUR WIAM AL-ZABARI | CHOREOGRAAF KRISZTINA DE CHÂTEL

Regisseur Wiam Al-Zabari en choreografe Krisztina de Châtel hebben beide in het verleden hun land moeten ontvluchten. Met Vlucht maken zij invoelbaar hoe het is om je thuisland achter te moeten laten. Een groep dansers ontvlucht een typisch Hollands dorpje en vecht zich een weg, dwars door de bossen en over de duinen, richting zee. De natuur blijkt een onvoorspelbare tegenstander tijdens hun zoektocht naar vrijheid en veiligheid.

OTHERLAND

NL | 2018 | 13’ [première]

REGISSEUR JAN PIETER TUINSTRA | CHOREOGRAAF KEREN LEVI

Een jonge Vogue-danser presenteert zichzelf voor het allereerst op een Voodoo Carnival Ball. Een belangrijke danswedstrijd, waar hij zich zal moeten bewijzen om geaccepteerd te worden door de rest. Hij denkt terug aan zijn jeugd op Sint Maarten en de transformatie die hij sindsdien heeft ondergaan. De vrijheid waar hij vroeger zo naar hunkerde lijkt bereikt. Gebaseerd op het biografische verhaal van Elvin Elejandro Locadia. 

DANCE OR DIE

NL | 2018 | 54’ [première]

REGISSEUR ROOZBEH KABOLY

Voor de jonge Syrische danser Ahmad Joudeh was zijn door oorlog getroffen geboortestad Damascus niet alleen een kapotgeschoten ravage, maar ook een podium.

Om de tragiek van zijn land te tonen, danste hij op de puinhopen van zijn stad. Toch grijpt hij de kans om zijn geboortegrond te ontvluchten met beide handen aan. Sinds anderhalf jaar woont Ahmad in Nederland en studeert aan de Nationale Balletacademie. Hij treedt op in binnen- en buitenland. Hij worstelt met zijn nieuwe leven en mist zijn familie, die nog steeds in Syrië woont. Bovendien is de druk om het hier te maken groot. Welke prijs betaalt Ahmad voor zijn nieuw verkregen vrijheid?

MOTHER’S BALLS

NL | 2018 | 48’ [première]

REGISSEUR CATHERINE VAN CAMPEN

Amber Vineyard groeide op in een streng Amerikaans gezin. Haar creatieve uitspattingen werden thuis met lede ogen aangezien. Nadat ze op haar vijftiende met haar moeder naar Nederland verhuisde vond ze in de ballroom een manier om zichzelf te uiten. Met ‘House of Vineyard’ creëerde zij het eerste Nederlandse ballroomhuis, thuishaven voor vrije geesten. Met haar extravagante optredens geeft ze haar ‘kids’ de kans zich te uiten in een veilige LHBTI+vriendelijke omgeving en weet tegelijk ballroom en voguing internationaal op de kaart te zetten.

BEST OF CINEDANS 2018 & AWARD CEREMONY

EYE 2 18-03-18 / 19:00

Op de laatste dag van het festival toont Cinedans een sneak preview van haar internationale filmprogramma Cinedans on Tour ‘18. Laat je verrassen door de beste films die tijdens dit festival te zien waren.

Na afloop maakt Cinedans de winnaars bekend van de Cinedans Awards en de Publieksprijs. Stichting Cinedans stelt voor de eerste prijs een bedrag van € 5.000,- en voor de tweede prijs een bedrag van € 1.000,- beschikbaar. Alle winnaars worden opgenomen in het internationale tourprogramma.

BEST OF CINEDANS 2018 & AWARD CEREMONY

Op de laatste dag van het festival toont Cinedans een sneak preview van haar internationale filmprogramma Cinedans on Tour ‘18. Laat je verrassen door de beste films die tijdens dit festival te zien waren.

JURY

Gitta Wigro is freelance dansfilm-programmeur en lector in Groot Britannië. Ze werkt als programmeur voor de Screendance Competition van het Leeds International Film Festival en ze is gastdocent aan de Master for Screendance van de London Contemporary Dance School. Tevens is ze mede-oprichter van Independent Dance, een kunstenaarsinitiatief dat zich richt op ontwikkeling van professionele kunstenaars.

Janica Draisma is multidisciplinair kunstenaar, scenarioschrijver en regisseur. Met een achtergrond in dans, theater en beeldende kunst kent haar werk uiteenlopende uitingsvormen. Film vormt daarbij veelal de rode draad. Haar dansfilms werden getoond op Cinedans en vielen bij verschillende festivals in de prijzen.

Martin Butler is interdisciplinair kunstenaar en regisseur. Na zijn theateropleiding aan de Manchester University in Groot Brittannië volgde hij de School voor Nieuwe Dansontwikkeling in Amsterdam. Zijn werk begeeft zich op het grensvlak van dans, theater, muziek, film, nieuwe media en mode en vindt zijn weg naar uiteenlopende internationale theaters en festivals.

DOCUMENTAIRES

Jan Fabre

EYE 1 16-03-18 / 21:30

Jan Fabre staat bekend als één van de meest vernieuwende en veelzijdige kunstenaars van zijn generatie. Zijn werk is niet zelden controversieel. Phil Griffin was als eerste mannelijke danser betrokken bij Fabres theatergezelschap Troubleyn. Na zijn danscarrière bouwde hij een succesvolle carrière op als creative director en fotograaf. In 2015 was Griffin een jaar lang als artist in residence te gast bij Troubleyn. Met één camera volgde hij het intensieve maakproces van een van de meest radicale theaterprojecten van deze tijd, Fabres Mount Olympus: To glorify the cult of tragedy.

 

SURRENDER

BE/UK | 2017 | 158’ [première NL]

REGISSEUR PHIL GRIFFIN | CHOREOGRAAF JAN FABRE & DANSERS

Jan Fabre staat bekend als een van de meest vernieuwende en veelzijdige kunstenaars van zijn generatie. In de afgelopen dertig jaar profileerde hij zich als schrijver, regisseur, choreograaf en beeldend kunstenaar. Zijn werk is niet zelden controversieel. Phil Griffin was als eerste mannelijke danser betrokken bij Fabres theatergezelschap Troubleyn. Na zijn danscarrière bouwde hij een succesvolle carrière op als creative director en fotograaf. Hij werkte onder meer samen met Prince, Amy Winehouse, Rihanna en John Bon Jovi. In 2015 was Griffin een jaar lang als artist in residence te gast bij Troubleyn. Met één camera volgde hij het intensieve maakproces van een van de meest radicale theaterprojecten van deze tijd, Fabres Mount Olympus: To glorify the cult of tragedy, een vierentwintig uur-durende theatermarathon met zevenentwintig spelers op toneel.

De documentaire Surrender volgt Fabre, alleen in zijn atelier en repeterend met zijn dansers. Uitgaande van Fabres visie als kunstenaar, theatermaker en docent, biedt de film een serene en intieme blik op het menselijk lichaam.

Surrender wordt gepresenteerd in samenwerking met Troubleyn/Jan Fabre, Stadsschouwburg Amsterdam en Julidans.

KRISZTINA DE CHÂTEL

EYE 1 15-03-18 / 19:00

Met een onmiskenbaar eigen stijl groeide choreografe Krisztina de Châtel uit tot onbetwiste meesteres van de minimale dans. Filmmakers Manon Lichtveld en Bas Westerhof reizen met De Châtel terug naar haar geboortehuis in Boedapest. Daar zoeken ze naar wat zij De Châtels bron van de ‘uitzinnige beheersing’ noemen. 

*Deze film hoort bij de officiële selectie van WE ARE PUBLIC en is gratis toegankelijk voor leden.*

*Deze film is alleen in het Nederlands.*

EEN UITZINNIGE BEHEERSING - LEVEN EN DANS VAN KRISZTINA DE CHÂTEL

NL | 2017 | 50’ [première]

REGISSEURS MANON LICHTVELD, BAS WESTERHOF | CHOREOGRAAF KRISZTINA DE CHÂTEL

Met een onmiskenbaar eigen stijl groeide choreografe Krisztina de Châtel uit tot onbetwiste meesteres van de minimale dans. Al 42 jaar manifesteert zij zich op de internationale podia. Door de jaren heen bleef ze haar werk vernieuwen. Filmmakers Manon Lichtveld en Bas Westerhof reizen met De Châtel terug naar haar geboortehuis in Boedapest. Daar zoeken ze naar wat zij De Châtels bron van de ‘uitzinnige beheersing’ noemen. Langzaam wordt duidelijk dat deze karaktertrek mogelijk gevolg is van de voortdurende strijd die zij levert tussen haar gedisciplineerde opvoeding en haar ongebreidelde drang tot expressie. Een bijzondere inkijk in leven en drijfveren van een immer volhardend choreografe.  

Na afloop de vertoning danst Patrizio Bucci de solo Juk, die Krisztina de Châtel maakte ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van SALLY Dansgezelschap Maastricht. Opnieuw toont De Châtel met dit korte werk dat ze met haar sobere benadering weet te raken aan menselijke kwetsbaarheden.

*Deze film hoort bij de officiële selectie van WE ARE PUBLIC en is gratis toegankelijk voor leden.*

Deze voorstelling is alleen in het Nederlands.

INSIDE OPÉRA DE PARIS

EYE 2 17-03-18 / 22:30

Twee prachtige documentaires geven inzicht in de dagelijkse gang van zaken bij de Opèra de Paris: de opoffering, tradities en het streven naar elegantie.

FOR A MOMENT

FR | 2016 | 9’

REGISSEUR CLÉMENCE POÉSY

Terwijl de jonge leerlingen van de Opéra de Paris onvermoeibaar werken aan een toekomstige danscarrière, probeert Clémence Poésy hun inspanningen op film te vangen. Door alleen met close-ups te werken en de rest van het lichaam buiten beeld te laten, creëert ze een grote intimiteit – en weet daarmee te raken aan de reden van hun vaak onbegrepen opoffering en streven naar elegantie.

RESET

FR | 2016 | 110’

REGISSEURS THIERRY DEMAIZIÈRE, ALBAN TEURLAI | CHOREOGRAAF BENJAMIN MILLEPIED

Benjamin Millepied, onder meer bekend als choreograaf van de voor een Oscar genomineerde film Black Swan, danste twintig jaar lang als eerste mannelijke solist bij het New York City Ballet. In 2015 komt hij terug naar Frankrijk om het vermaarde Opéra de Paris te leiden. Hij treft een instituut dat lijkt te zijn blijven steken in de klassieke ballettradities van een aantal decennia geleden. Zijn pogingen tot hervorming gaan niet zonder slag of stoot.

Reset volgt Millepied bij de totstandkoming van zijn eerste choreografie, die hij maakte voor zestien jonge dansers van het core de ballet en waarmee hij een aantal belangrijke solisten van het gezelschap passeerde. De Nederlandse vormgeefster Iris van Herpen tekende voor de kostuums. Een prachtig gefilmd, integer verslag over een ondoenlijke strijd tegen instituties. Voor Millepied blijft de lol om te dansen voorop staan.

GULLIVER

EYE 2 18-03-18 / 16:00

Choreografe en dansdocente Susanne Marx initieerde in samenwerking met stads- en dansgezelschap ICK Amsterdam het innovatieve dans- en educatieproject Gulliver, een kinderrevolutie. Marx onderzocht met leerlingen uit de groepen vijf en zes van basisscholen Crescendo en Bijlmerdrie hoe hun gedroomde leven in de Amsterdamse wijk Zuidoost eruit ziet.

GULLIVER, EEN REUS IN DE BIJLMER

NL | 2017 | 25′ [première]

REGISSEUR JULIETTE STEVENS | CHOREOGRAAF SUSANNE MARX

Choreografe en dansdocente Susanne Marx initieerde in samenwerking met stads- en dansgezelschap ICK Amsterdam het innovatieve dans- en educatieproject Gulliver, een kinderrevolutie. Basis vormt het verhaal Gullivers reizen, over het volk van Liliput dat in gevecht gaat met een reus. Marx onderzocht met leerlingen uit de groepen vijf en zes van basisscholen Crescendo en Bijlmerdrie hoe hun gedroomde leven in de Amsterdamse wijk Zuidoost eruit ziet. Voor de allereerste keer kwamen de kinderen in aanraking met moderne dans. In fysieke scènes gaan de kinderen op een openhartige manier de strijd aan met de reus: danser Christian Guerematchi.

Documentairemaakster Juliette Stevens volgde het proces vanaf de eerste voorbereidingen tot aan de feestelijke première in het Bijlmer Parktheater. Met Gulliver, een reus in de Bijlmer slaat zij een brug tussen een weerbarstige werkelijkheid en de dromen en verlangens van de kinderen.

 

BLIND DANCER

EYE 4 17-03-18 / 17:45

Lisa is bibliothecaresse – én blind. Dans is haar leven, maar haar slechte zicht maakt haar kwetsbaar. Als ze wordt uitgenodigd door Saïd Gharbi, een professioneel danser die jarenlang bij Wim Vandekeybus’ gezelschap Ultima Vez danste, om in België te komen dansen bij zijn gezelschap, neemt ze een besluit.

BLIND DANCER

NO | 2018 | 29’ [première]

REGISSEUR/CHOREOGRAAF MARIA LLOYD

Lisa is bibliothecaresse – én blind. Dans is haar leven, maar haar slechte zicht maakt haar kwetsbaar. In het verleden is ze meerdere malen aangerand, intimiteit is niet vanzelfsprekend. Als ze wordt uitgenodigd door Saïd Gharbi, een professioneel danser die jarenlang bij Wim Vandekeybus’ gezelschap Ultima Vez danste, om in België te komen dansen bij zijn gezelschap, neemt ze een besluit. De veilige wereld tussen de boekenkasten ruilt ze in voor een ongewis avontuur in Brussel. Ze danst met Saïd, ook hij is blind. De ontmoeting helpt haar om haar lichaam opnieuw te ontdekken.

EVERYBODY DANCE

EYE 4 17-03-18 / 13:45

Drie korte documentaires over de invloed van dans op het leven van mensen op uiteenlopende leeftijden.

ROUNDHOUSE STREET DANCE, ACROBATICS & PARKOUR

UK | 2015 | 25’ [première NL]

REGISSEUR GUY GOTTO

Naar voorbeeld van het Colombiaanse project Circa por Todos, richtte een aantal artiesten het Roundhouse Street Circus op. Een ongewone circusschool die zich laat inspireren door de straatcultuur van Noord-Londen. Jongeren die klem zitten of gewoon zoekende zijn kunnen hier hun energie kwijt en talent ontwikkelen. De documentaire blikt terug op de start en ontwikkeling van Roundhouse. Ondertussen volgen we een aantal jongeren die al verschillende jaren bij het project betrokken zijn.

NOTHING MATTERS WHEN WE’RE DANCING

DK | 2017 | 23’ [première NL]

REGISSEUR MAIA ELISABETH SØRENSEN

Nicolai is veertien, Anamet eenenveertig en Grace is tweeënzestig. Drie generaties Denen die één ding delen: Dans heeft hun leven wezenlijk veranderd. Nothing Matters When We’re Dancing volgt de drie in hun dagelijks leven en tijdens hun werk in de studio. Een documentaire over hoe kunst van essentieel belang is voor het menselijk geluk.

THREE SCORE AT THE STATION

 UK | 2015 | 12’ [première NL]

REGISSEUR VINCENT THOMPSON | CHOREOGRAAF JAMES FINNEMORE

Three Score is een modern dansgezelschap voor ouderen zonder professionele danservaring. Choreograaf en festivaldirecteur Hofesh Shechter vroeg hen een nieuw stuk  uit te voeren tijdens het Brighton Festival. Samen met choreograaf James Finnemore werkten ze aan een performance die de groep verschillende malen liet zien op Brighton Railway Station.  

SHORT DOCS: A LIFE OF DANCE

EYE 4 17-03-18 / 15:45

Een aantal korte documentaires over dans en dansers van over de hele wereld.

*Deze film programma hoort bij de officiële selectie van WE ARE PUBLIC en is gratis toegankelijk voor leden.*

 

WE LIVE THIS

US | 2015 | 11’ [première NL]

REGISSEUR JAMES BURNS

Elke dag dansen vier vrienden de ziel uit hun lijf in de New Yorkse metro. Ieder heeft een eigen verhaal. Niet alle reizigers zijn gecharmeerd van hun optredens, maar de jongens zijn niet te stoppen.

ÍMPETUS: FLAMENCO’S DRIVING FORCE

US | 2017 | 5’ [première NL]

REGISSEUR LULO RIVERO | CHOREOGRAAF JESÚS CARMONA

Flamencodanser Jesús Carmona laat zich graag inspireren door de verscheidenheid van Miami. Hier kan hij dromen en dansen. In een persoonlijk portret toont hij zijn virtuoze dans.

RAISED BY KRUMP

US | 2016 | 22’

REGISSEUR MACEO FROST

‘Krumping’ is een expressieve hiphop-dansstijl, ontstaan in de buitenwijken van LA, waar drugsgebruik en geweld dagelijkse kost zijn. Een aantal belangrijke dansers laten zien hoe de dans hen helpt om het harde leven het hoofd te bieden.

DANCE FOR LIFE, PULGA’S JOURNEY

CA | 2016 | 10’ [première NL]

REGISSEUR ELLA COOPER | CHOREOGRAAF PULGA MUCHOCHOMA

Voordat Pulga Muchochoma naar Toronto verhuisde, speelde hij professioneel voetbal in Mozambique. Deel één van een serie waarin dansers vertellen hoe immigratie, identiteit, sexualiteit hun carrière beïnvloedt.

HE WHO DANCES ON WOOD

US | 2016 | 6’ [première NL]

REGISSEUR JESSICA BESHIR | CHOREOGRAAF FRED NELSON

Met een houten plaat onder de arm betreedt Fred Nelson iedere dag Prospect Park. Hij trekt zijn tapschoenen aan en danst. Een ontroerende film over een man die de zin van het leven vindt dankzij een oud stuk hout.

IN THE HEART OF VIVIANNE GAUTHIER

CA/HT | 2017 | 12’ [première NL]

REGISSEUR MARIE-CLAUDE FOURNIER | CHOREOGRAAF VIVIANNE GAUTHIER

De bijna 100-jarige Vivianne Gauthier woont al haar hele leven in een houten villa in Port-au-Prince. Ze liet de plek uitgroeien tot centrum voor dans en Haïtiaanse cultuur. Een innemend verhaal over een sterke, ambitieuze vrouw.

SULUKULE MON AMOUR

TR | 2016 | 7’

REGISSEUR AZRA DENIZ OKYAY

Gizem en Dina zijn de eerste hiphop-meiden in Sulukule, Istanbul. Mensen spreken er schande van, meisjes die dansen! Maar Gizem en Dina houden vol en vieren hun vrijheid.

SPECIALS

OPENING

EYE 1 14-03-18 / 20:00

Cinedans – Dance on Screen Festival ‘18 opent met de Nederlandse première van The Missing Part van het Franse circusgezelschap Baró d’EvelNa afloop van het filmprogramma in EYE 1 opent Cinedans het installatieprogramma in het nabijgelegen Shelter Amsterdam. 

Naast de première van de filminstallatie An Invitiation to DANCE , zijn onder meer een aantal interactieve installaties van de opleiding Image & Media Technology van de HKU te zien.

De presentatie van de avond is in handen van acteur en presentator Paul Rigter.

THE MISSING PART

ES | 2015 | 22’ [première NL]

REGISSEURS SALVADOR SUNYER, BARÓ D’EVEL CIRK CIE  | CHOREOGRAAF MARVIN WAYNE

Cinedans – Dance on Screen Festival ‘18 opent met de Nederlandse première van The Missing Part van het Franse circusgezelschap Baró d’Evel.

Onder de titel The ONE Project initieerden het Spaans/Catalaans theaterfestival Tempora Alta in samenwerking met kunstencentrum Arts Santa Mònica en producent Anouk Films een ambitieus filmproject: ieder jaar wordt een kunstenaar uitgenodigd om naast zijn voorstelling een volwaardige film te maken die tijdens het festival in première gaat. De film moet een kunstzinnige reflectie zijn van werk en leven van de makers. Voor de allereerste editie maakte circusgezelschap Baró d’Evel een eigenzinnige film waarin beweging, beeldtaal en visie van de groep samenkomen. The Missing Part toont een hallucinerende wereld, waarin mens, paard en vogel innig met elkaar verbonden zijn.

Na afloop van het filmprogramma in zaal 1 opent Cinedans het installatieprogramma in het nabijgelegen Shelter Amsterdam. Naast de première van de filminstallatie An Invitiation to DANCE van filmmaker Noud Heerkens en choreograaf Loïc Perela, zijn onder meer een aantal interactieve installaties van de opleiding Image & Media Technology van de HKU te zien, die onder begeleiding van Cinedans LAB tot stand kwamen.

De presentatie van de avond is in handen van acteur en presentator Paul Rigter.

*Deelname aan dit programma is alleen mogelijk op uitnodiging.*

HUNGARIAN SHORTS

EYE 2 17-03-18 / 19:30

De dans- en filmwereld in Hongarije kleurt liefst een beetje buiten de lijntjes. Experiment staat voorop en een zekere voorkeur voor grimmige thema’s lijkt typerend. In samenwerking met artistiek directeur Gábor Pintér van de Hongaarse Parallel Art Foundation stelde Cinedans een programma samen uit de Hongaarse archieven – waaruit blijkt dat ook Hongarije een brede opvatting over dansfilm kent.

GELLÉRT BATH (EXCERPT FROM: CSUDAPEST)

HU | 1962 | 2’

REGISSEUR ISTVÁN DEÁK | CHOREOGRAFEN ÁGNES SZÖLLÕSI, LÁSZLÓ PETHÕ, RICHÁRD BOGÁR, TAMÁS SZEGÕ

Fragment uit de Hongaarse musical-klassieker Csudapest. Terwijl zich een liefdesverhaal ontwikkelt, brengen uitbundige dansscenés een ode aan Hongarijes hoofdstad. Nog maar zelden wordt deze film getoond op groot doek.

MOURNING

HU | 2012 | 10’

REGISSEUR RÉKA SZABÓ

Absurd-komische film over een afscheidsceremonie. Wie doet uiteindelijk wie uitgeleide? Winnaar van de Audience Award van het Bucharest International Dance Film Festival 2017.

CITY HEART 2

HU | 2009 | 4’

REGISSEUR ENIKŐ KULCSÁR VAJDA

Hoe vol het in de stad ook lijkt, er is altijd ruimte voor expressie. De film maakt deel uit van een serie dansfilms met de stad als decor, gemaakt voor online vertoning.

BARBAKÁN

HU | 2008 | 9’

REGISSEUR/CHOREOGRAAF MARIANN GAÁL

Barbakán toont twee ogenschijnlijk verschillende vrouwen. Al dansend creëren ze een polyritmische compositie die zowel hun poging tot contact als hun eenzaamheid verbeeldt.

Ø

HU/NL | 2017 | 5’

REGISSEURS GERGŐ DÁVID FARKAS, JORAN VAN SOEST

Experimentele film waarin tijd, en de verschillende manieren waarop die ervaren kan worden, centraal staat. De ervaring van een bevalling vormt de leidraad.

LEGARS - MILLOVE

HU | 2015 | 4’

REGISSEUR ANDOR LENGYEL | CHOREOGRAAF CSILLA NAGY

Muziekvideo die tot stand kwam dankzij een opvallende samenwerking tussen de bekende DJ uit Budapest Legars en hedendaags choreografe Csilla Nagy.

GOODBYE BUDAPEST (EXCERPT FROM: CSUDAPEST)

HU | 1962 | 3’

REGISSEUR ISTVÁN DEÁK | CHOREOGRAFEN ÁGNES SZÖLLÕSI, LÁSZLÓ PETHÕ, RICHÁRD BOGÁR, TAMÁS SZEGÕ

Tweede fragment uit de Hongaarse musical-klassieker Csudapest. Terwijl zich een liefdesverhaal ontwikkelt, brengen uitbundige dansscenés een ode aan Hongarijes hoofdstad. Nog maar zelden wordt deze film op groot doek getoond.

WIND

HU | 1996 | 7’

DIRECTOR MARCELL IVÁNYI

Studenten van de Hongaarse Theater- en filmacademie maakten een dansfilm op basis van een foto van Lucien Herve uit 1952. De film toont wat de foto verhult. Beste korte film van Cannes 1996.

BUKA

HU | 2007 | 14’

REGISSEUR BOLDIZSÁR CR | CHOREOGRAAF MÁRTA LADJÁNSZKI

Een jonge vrouw leeft geïsoleerd. Eenzaamheid, angst en depressie tekenen haar gemoedstoestand. Een psychologische kortfilm die volledig vanuit improvisatie tot stand kwam.

YVEIN MONQ ‘TWUN’

HU | 2015 | 3’

REGISSEUR KINOPRAVDA

Fashionfilm waarin de hoge hak de hoofdrol speelt en het struikelen tot kunst verheven wordt. Winnaar van de Kreatív Kraft Budapest Jury Award 2015.

KEEPING DANCE ALIVE

EYE 1 16-03-18 / 20:00

Henk van Dijk, filmmaker en partner van meesterchoreograaf Hans van Manen, neemt dit jaar na tweeënveertig en een half jaar feestelijk afscheid van zijn functie als videomaster bij Het Nationale Ballet.

 

KEEPING DANCE ALIVE | VIDEOMASTER HENK VAN DIJK

Henk van Dijk, filmmaker en partner van meesterchoreograaf Hans van Manen, neemt dit jaar na tweeënveertig en een half jaar feestelijk afscheid van zijn functie als videomaster bij Het Nationale Ballet.

Met zijn jarenlange ervaring weet Henk van Dijk als geen ander hoe hij een ballet dynamisch kan vastleggen op film. In dit programma belicht Van Dijk onder andere zijn rol als cameraman in het beroemde ballet Live uit 1979, de eerste dansvoorstelling waarin hij zelf als ‘dansende cameraman’ op het podium een duet aanging met de danseres. De opnames werden rechtstreeks groot op het achterdoek geprojecteerd.

Als voorbeeld van zijn talloze registraties toont Van Dijk de première van Simple Things van Hans van Manen uit 2001, uitgevoerd door Nederlands Dans Theater 2. Daarnaast is gekozen voor zijn documentaire Hans van Manen: Creating Without Words uit 2012, waarin de vraag ‘hoe maak je een ballet?’ beantwoord wordt. Tot slot laat Henk van Dijk een serie zelden of nooit vertoonde korte films zien uit zijn omvangrijke archief.

Keeping Dance Alive is een samenwerking tussen Cinedans en Het Nationale Ballet.

XTRA

MAKING CHOICES - GITTA WIGRO

EYE Room at the Top 18-03-18 / 11:00

Het moment dat een kunstwerk gepresenteerd wordt aan publiek, is van cruciale betekenis. De manier waarop het werk getoond en bekeken wordt, heeft niet alleen invloed op de kijker en het bestaande werk; het schept tegelijkertijd een context voor nieuw werk en toekomstig publiek.

MAKING CHOICES - GITTA WIGRO

AANMELDEN TIJDENS FESTIVAL AAN DE CINEDANS DESK

Het moment dat een kunstwerk gepresenteerd wordt aan publiek, is van cruciale betekenis. De manier waarop het werk getoond en bekeken wordt, heeft niet alleen invloed op de kijker en het bestaande werk; het schept tegelijkertijd een context voor nieuw werk en toekomstig publiek.

Als programmeur en curator van dansfilm denkt Gitta Wigro voortdurend na over de manier waarop dit werk gepresenteerd kan worden en hoe het zichzelf presenteert. Onder de titel Making Choices maakt ze haar toehoorders deelgenoot van een doorlopend onderzoek, met vragen als: Heeft het zo diverse karakter van dansfilm invloed op de manier van fondsenwerving, op het maakproces en op de publiekservaring? En: hoe behoudt een werk betekenis in de toekomst?

Gitta Wigro is freelance dansfilm-programmeur en lector in Groot Britannië. Ze werkt als programmeur voor de Screendance Competition van het Leeds International Film Festival en ze is gastdocent aan de Master for Screendance van de London Contemporary Dance School. Tevens is ze mede-oprichter van Independent Dance, een kunstenaarsinitiatief dat zich richt op ontwikkeling van professionele kunstenaars. Gitta Wigro maakt dit jaar deel uit van de jury van Cinedans – Dance on Screen Festival

*Deelname aan dit programma is alleen mogelijk op uitnodiging.*

CINEDANS CREATORS BRUNCH

EYE Room at the Top 17-03-18 / 11:00

Als vanouds serveert Cinedans op zaterdagmorgen een heerlijke brunch voor professionals: filmmakers, producenten, programmeurs en creatives. In informele setting is er kans om elkaar te leren kennen, bij te praten en nieuwe plannen uit te wisselen. Daarnaast biedt Cinedans voedsel voor de geest.

CINEDANS CREATORS BRUNCH

Als vanouds serveert Cinedans op zaterdagmorgen een heerlijke brunch voor professionals: filmmakers, producenten, programmeurs en creatives. In informele setting is er kans om elkaar te leren kennen, bij te praten en nieuwe plannen uit te wisselen. Daarnaast biedt Cinedans voedsel voor de geest. Een aantal makers poneren hun eigengereide visie op het vak, presenteren een nieuw project of reflecteren op recente ervaringen. De gasten worden uitgenodigd mee te praten.

*Deelname aan dit programma is alleen mogelijk op uitnodiging.*

CINEDANS LAB

VR LAB & DANCING VIRTUAL REALITY

WORKSHOP & PRESENTATIE

EYE 2 15-03-18 / 13:00

Cinedans volgt de laatste ontwikkelingen op gebied van nieuwe media en innovatieve presentatievormen op de voet. Virtual Reality is een techniek waar makers graag mee experimenteren. Geïntrigeerd door de fysieke component van VR ontwerpen ze werk dat zich begeeft op het grensgebied tussen film en performance.

VR LAB

12 T/M 14 MAART | DANSMAKERS PODIUM

In samenwerking met Beamsystems’ Beamlab, Dansmakers en Boompje Studio initieert Cinedans LAB een driedaagse VR-workshop waarin bovenstaande vragen centraal staan. Professionele makers die meer willen met VR in combinatie met dans, beweging of het creëren van een immersive experience, worden uitgenodigd hun ideeën te testen of verder uit te werken. De theaterzaal van Dansmakers wordt omgebouwd tot werkplaats, deelnemers kunnen naar hartelust stoeien met de meest geavanceerde apparatuur. De initiatiefnemers bieden inhoudelijke en technische ondersteuning.

Aansluitend op de workshop organiseert Cinedans op 15 maart in EYE een middag over VR, met presentaties van nieuwe projecten, sprekers en ruimte voor ontmoeting. De resultaten en bevindingen van het VR-LAB worden op deze middag gedeeld met publiek.

*Deelname aan dit programma is alleen mogelijk op uitnodiging.*

DANCING VIRTUAL REALITY

15 MAART | 13.00 – 17.00 | EYE 2

Hoe kan VR betekenisvol worden ingezet en wordt een werk een immersieve ervaring? Hoe draagt de techniek bij aan de beleving van dans? Op de eerste festivaldag organiseert Cinedans een middag over Virtual Reality. In EYE wordt de tribune van Zaal 2 ingeschoven, de ruimte wordt getransformeerd tot open marktplein. Makers tonen en testen hun innovatieve projecten, vanuit verschillende disciplines delen sprekers hun opvattingen en hun ervaring. Daarnaast worden interviews, gesproken columns en nieuws gepresenteerd over de betekenis van de nieuwste technieken voor het dansveld. De resultaten en bevindingen van het afgelopen VR-LAB, georganiseerd door Cinedans, Beamlab, Dansmakers en Canon, krijgen deze middag een podium.

Dancing Virtual Reality kent een open opzet met een doorlopend programma. Publiek  kan in- en uitlopen. Kom binnen, ervaar en praat mee!

Meer info over de dagagenda van Dancing Virtual Reality op de website en bij de Cinedans balie op het festival.

THE MOBILE CAMERA

WORKSHOP

HENNY JURRIËNS STICHTING 15-03-18 / 10:00 16-03-18 / 10:00

In samenwerking met de Henny Jurriëns Stichting organiseert Cinedans een tweedaagse workshop voor dansmakers met film-ambitie. Choreografe Andrea Boll [downhill, 2017] en haar team laten je kennis maken met de choreografie van de camera: waar neemt de camera het over van de danser en hoe creëer je dynamiek in een film?

THE MOBILE CAMERA

15 & 16 MAART | 10.00 – 14.00 | HENNY JURRIËNS STICHTING

PRIJS € 50,- / STUDENTEN € 25,-
AANMELDEN VIA REGISTRATION@CINEDANS.NL

Choreografe Andrea Boll maakte in samenwerking met Steadicam operator/editor Peter Kadar en Steadicam-expert Chris Fawcett de dansfilm downhill, die volledig op smartphone werd gedraaid. Niet alleen gaf het gebruik van deze immer voorhanden zijnde camera’s hen productionele slagkracht, de zaktelefoon bleek ook de perfecte uitrusting voor opnames op een lastig terrein als een steile hoge Alp. Fawcetts nieuwste toepassingen voor smartphone, de smartphone stabilizer van Steadicam en de Steadicam Volt, waren hierbij onmisbare tools.

In samenwerking met de Henny Jurriëns Stichting organiseert Cinedans een tweedaagse workshop voor dansmakers met film-ambitie. Andrea Boll en haar team laten je kennis maken met de choreografie van de camera: waar neemt de camera het over van de danser en hoe creëer je dynamiek in een film? Een hands on workshop voor zowel geoefende als geïnteresseerde makers.

Let op: er wordt gewerkt met eigen materiaal, alle deelnemers nemen zelf hun camera, smartphone, iPad mee en monteren op eigen software.

Op zaterdag 17 maart gaat de film downhill van Andrea Boll, Peter Kadar en Chris Fawcett bij Cinedans in première.

 

Andrea Boll ​is choreografe, danseres en dansdocente. In ​ Nederland werd zij bekend als een van de leden van het Hans Hof Ensemble​. Later richtte zij in Zwitserland dansinitiatief bollwerk op. Andrea Boll heeft meerdere dansfilms op haar naam staan.

Peter Kadar is na een twintigjarige danscarrière overgestapt naar de film. Met zijn bedrijf Kadar Camera Works werkt hij als zelfstandige cameraman, steadicam​-operator en editor. Daarnaast is hj betrokken bij kameramann.ch in Zürich.

Chris Fawcett heeft meer dan dertig jaar camera-ervaring en heeft in die jaren expertise opgebouwd in werken met de Steadicam, waarvoor hij verschillende (mobiele) toepassingen heeft ontworpen. Chris Fawcett was betrokken bij uiteenlopende dansfilms.

Henny Jurriëns Stichting (HJS) is een open trainingscentrum voor professionele dansers in Amsterdam. De stichting biedt een grote variëteit aan danstrainingen, -workshops en -masterclasses door gekwalificeerde docenten op gebied van ballet en moderne dans.

OPEN SPACE MOBILE CHOREOGRAPHY LAB

LABORATORIUM

EYE Room at the Top 18-03-18 / 15:00

In samenwerking met filmmaker Dance film LAB (Maia Sørensen), PipsLab (Keez Duyves) en Mind Your Moves (Zeynep Gündüz) organiseert Cinedans een Open Space LAB over Mobile Choreography. Cinedans nodigt alle aanwezige makers uit om mee te doen, samen te werken en nieuwe vormen van filmen te onderzoeken.

OPEN SPACE MOBILE CHOREOGRAPHY LAB

18 MAART | 15.00 – 18.00 | EYE ROOM AT THE TOP

PRIJS GRATIS
AANMELDEN TIJDENS FESTIVAL AAN DE CINEDANS DESK

In samenwerking met Dance film LAB (Maia Sørensen), PipsLab (Keez Duyves) en Mind Your Moves (Zeynep Gündüz) organiseert Cinedans een Open Space LAB over Mobile Choreography. Cinedans nodigt alle aanwezige makers uit om mee te doen, samen te werken en nieuwe vormen van filmen te onderzoeken.

Mobile Choreography gebruikt de smartphone als choreografisch hulpmiddel bij het maken van (dans)film. Met ‘multi-perspective imagery’ als vertrekpunt (gelijktijdig filmen met meerdere telefoons tegelijk) wordt onderzocht wat de smartphone meer te bieden heeft. Als deelnemer ben je choreograaf, cameraman en danser tegelijk. Het enige wat je nodig hebt is je mobiele telefoon, een open houding en goede zin!

Mobile Choreography is een initiatief van PipsLab en Mind Your Moves.

Dance film LAB is een tweemaandelijkse bijeenkomst in kunstenaarsinitiatief Goleb in Amsterdam-West, waar kunstenaars hun vragen met betrekking tot dansfilm praktisch onderzoeken.

Download de gratis de Mobile Choreography app via de Apple Store en Playstore.

AN INVITATION TO DANCE - EXTRA

PRESENTATIE

SHELTER AMSTERDAM 17-03-18 / 14:00

Cinedans gaat met Noud Heerkens in gesprek over zijn bevindingen na de eerste presentatiedagen van An Invitation to DANCE. Hoe wordt de installatie ervaren? Komen de publieksreacties overeen met de verwachtingen of volgen heel nieuwe bevindingen? U wordt van harte uitgenodigd om uw ervaringen met de makers te delen.

AN INVITATION TO DANCE - EXTRA

17 MAART | 14.00 – 15.30 | SHELTER AMSTERDAM

VRIJ TOEGANKELIJK

“Al van jongs af aan, keek ik van een afstand naar de gezichtsuitdrukking en lichaamshouding van de mensen om me heen. Ik hoopte daar te zien wat mensen werkelijk dachten zodat ik voorbereid zou zijn op wat kon komen. Die fascinatie voor het lichaam en wat het lichaam kan vertellen is altijd gebleven. Niet alleen in mijn dansfilms, maar ook in mijn experimenteel werk en fictiefilms.” – Noud Heerkens over An Invitation to DANCE

In 2015 startte filmregisseur Noud Heerkens een onderzoek naar de filmische ervaring van dans: hoe kan de lichamelijke ervaring van de toeschouwer beter ingezet en benut worden bij het creëren van dans op film. Een jaar later werd hij als onderzoeker betrokken bij het lectoraat Mensgericht Creëren van Avans Hogeschool in kader van het lectoraatsplan Situated Art and Design – een onderzoeksplan dat stelt dat creatie zou moeten vertrekken vanuit de dynamische, belichaamde relatie tussen mens en omgeving. In 2017 sloot choreograaf Loïc Perela zich aan bij het onderzoek.

Na drie jaar onderzoek, presenteren Heerkens en Perela hun eerste resultaten op Cinedans: de filminstallatie An Invitation to DANCE, waarin bezoekers verleid worden zich in de wereld van dansers onder te dompelen.

Het onderzoek houdt niet op bij deze presentatie. Cinedans sluit graag aan bij de zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsvormen en andere manieren van dansbeleving. In samenwerking met het Avans Expertisecentrum voor Kunst, Design en Technologie organiseert Cinedans LAB een speciale presentatie. Je kunt Noud Heerkens naar zijn bevindingen vragen en samen met hem en het publiek in gesprek gaan. Hoe wordt de installatie ervaren? Komen de publieksreacties overeen met de verwachtingen of volgen heel nieuwe bevindingen? U wordt van harte uitgenodigd om uw ervaringen met de makers te delen.

An Invitation to DANCE is een productie van Stichting Picos de Europa in samenwerking met Cinedans, Dansateliers Rotterdam, V2_Instituut voor Instabiele Media en het Avans Expertisecentrum voor Kunst, Design en Technologie.

PACT+DANS

EYE 2 16-03-18 / 10:15

Ieder jaar is Cinedans een week lang te gast bij PACT+DANS, de dansopleiding van het ROC in Amsterdam. Derdejaars studenten maken in kader van hun afstudeeropdracht een eigen dansfilm. Ook dit maal gaan hun films weer feestelijk in première op het grote scherm van EYE.

PACT+DANS

17 MAART | 11.00 – 12.00 | EYE 2

Ieder jaar is Cinedans een week lang te gast bij PACT+DANS, de dansopleiding van het ROC in Amsterdam. Derdejaars studenten maken in kader van hun afstudeeropdracht een eigen dansfilm. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor concept, regie, choreografie, camera en montage en worden daarbij begeleid door docenten van Cinedans LAB. Ook dit maal gaan hun films weer feestelijk in première op het grote scherm van EYE.

Voorafgaand presenteert Cinedans een speciaal filmprogramma met oude en nieuwe highlights.  

*Deelname aan dit programma is alleen mogelijk op uitnodiging.*

KIDS WORKSHOP DANS & CAMERA

EYE Studio 18-03-18 / 10:30

Door het jaar heen is de educatieve dienst van Cinedans steeds vaker op school te vinden. Onder begeleiding van professionele filmmakers en choreografen maken basisschoolkinderen van de bovenbouw hun eigen dansfilms, die feestelijk in de bioscoop in première gaan. Op het festival presenteren we een speciale versie van de workshop Dans&Camera.

KIDS WORKSHOP DANS & CAMERA

18 MAART | 10.30 – 12.30 | EYE STUDIO

VOOR 9-12 JAAR

Door het jaar heen is de educatieve dienst van Cinedans steeds vaker op school te vinden. Onder begeleiding van professionele filmmakers en choreografen maken basisschoolkinderen van de bovenbouw hun eigen dansfilms, die feestelijk in de bioscoop in première gaan. Op het festival presenteren we een speciale versie van de workshop Dans&Camera. In kleine groepjes maken kinderen een film op locatie in EYE. Samen met choreografe Mouna Laroussi werken de deelnemers aan een coole moves. Filmregisseur Camiel Zwart brengt ze de eerste kneepjes van het filmvak bij. Resultaat is een bundel eigenzinnige films die aan het eind van de workshop met vrienden, ouders, zusjes broertjes gedeeld worden.

Let op: Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar! Deelnemers moeten 10 minuten voor aanvang aanwezig zijn en trek makkelijke kleren aan.

INSTALLATIES

INSTALLATIES EYE

EYE ARENA 14-03-18 / 19:00 15-03-18 / 11:00 16-03-18 / 11:00 17-03-18 / 11:00 18-03-18 / 11:00

VRIJ TOEGANKELIJK

TRANSMISSION

NICOLA UNGER | NL | 2017 | EYE

Aan de hand van haar persoonlijke familiearchief (1890 – 2017) onderzoekt performancekunstenares Nicola Unger het mechanisme van genetische en culturele overdracht. Ze laat zich daarbij inspireren door de Hongaarse psychiater Léopold Szondi, die stelt dat onze voorouders zich in onze recessieve genen genesteld hebben en onze keuzes heimelijk beïnvloeden. Wat dragen generaties bewust of onbewust op elkaar over? Hebben we daar controle over? Of zijn wij slechts marionetten van ons DNA? Transmission is een video-installatie op het grensvlak van documentaire, animatie en dans.

Transmission is een werk in ontwikkeling. Iedere nieuwe presentatieplek kent een nieuwe edit. Voor Cinedans snijdt Unger het werk toe op de locatie in EYE.

Nicola Unger maakt interdisciplinair multimedia werk waarbij dans en film de belangrijkste componenten zijn. Eerder toonde Cinedans haar performatieve installatie MERGE, die ze met choreografe Sato Endo ontwikkelde.

GEWETEN 

RUBEN PEST, MINKE ELISA BRANDS | NL | 2018 | EYE ARENA – première

Wat is een geweten? Hoe zou je eigen geweten eruit kunnen zien? De installatie Geweten toont de belichaming van het morele besef. In een wit-metalen box bevindt zich een man – hij is het geweten. Door een kijkgaatje zie je hem dansen en hoor je hoe hij in gesprek is met zijn eigenaar. Misschien dat je dat zelf wel bent…  

Een hologram-installatie over de complexiteit en onontkoombaarheid van ons morele systeem.

IN LONDON

THIBAUT RAS & MARIE PONS  | FR/UK | 2017 | EYE | 37’

Negen dansers nemen je mee door de straten van Londen. Op uiteenlopende plekken in de stad dansen ze – en langzaam leren wij hen kennen. Beetje voor beetje wordt de stad onthult. In London is een uitnodiging om je mee te laten voeren door beweging, een ode aan de spontaniteit.

In London is een productie van het Frans danscollectief AllWeCanDoIsDance en wordt als installatie getoond in de mini-bioscoop van Cinedans.

RICH PEOPLE DANCING / POOR PEOPLE DANCING

CLARA GARCÍA FRAILE | NL | 2018 | EYE ARENA

Rich People Dancing / Poor People Dancing is een compilatie van YouTube-films waarin mensen van heel verschillende continenten en uit heel verschillende milieus, aan het dansen zijn. Zonder enig commentaar laat het werk de enorme variëteit aan leefomstandigheden zien van al die mensen die zo graag op deze aardkloot dansen.

“a dancing body is much more than limbs and skin muscles brain tissues hair blood:
beyond its shadows and its recyclable waste propelled to invisible lands faraway, acquaintances, abuses, inhaled gas, our body continues to expand, grow heads, lose leaves and flower, change rank, shift shape, distance, scars, affiliation and birthmarks

“a dancing body resists gravity with every move and
resists inertia with every step and
resists death with every breath
and this is a possible way of looking at what Youtube shows of them”

Clara García Frailes werk wordt door vrienden en vijanden beschreven als signature terrorisme, schattige anarchie, experimenten met poëtische politiek of performatieve filosofie. Haar theatrale apparaten en werken voor op het witte doek verkennen strijdlustige vormen van samenzijn en de disruptie van de gebruikelijke manieren om zich te verhouden tot lichamen, beelden en materialen om ons heen.

INSTALLATIES SHELTER

SHELTER Amsterdam 14-03-18 / 21:00 15-03-18 / 13:00 16-03-18 / 13:00 17-03-18 / 13:00 18-03-18 / 13:00

VRIJ TOEGANKELIJK

AN INVITATION TO DANCE

NOUD HEERKENS, LOÏC PERELA | NL | 2018 | SHELTER AMSTERDAM – première

Met het binnengaan van de installatie An Invitation to DANCE betreedt het publiek de besloten wereld van vijf dansers, vijf individuen. In deze dansarena gelden eigen regels. Hier is geen emotie, geen denken, geen notie van tijd. De lichamen bewegen, allen bevangen door eenzelfde, zich eindeloos herhalende impuls, die wordt versterkt door de beat van de muziek. In de beslotenheid van de installatie kan de bezoeker zich onderdeel wanen van de intieme wereld van de dansers en zich uitgenodigd voelen mee te dansen.

In 2015 startte filmmaker Noud Heerkens een onderzoek naar de filmische beleving van dans. In samenwerking met choreograaf Loïc Perela creëerde hij An invitation to DANCE, een installatie waar dans, film en technologie ineenschuiven en bezoekers verleid worden zich mee te laten voeren in de wereld van de dans.

Het onderzoek leverde ook een gelijknamige dansfilm op. Terwijl de installatie vooral een ruimtelijke vertelling is, onderscheidt de dansfilm zich door een dramatische en choreografische verhaallijn. De dansfilm is opgenomen binnen het Cinedans filmprogramma van Shorts 4.

An Invitation to DANCE is een productie van Stichting Picos de Europa in samenwerking met Cinedans, Dansateliers Rotterdam, V2_Instituut voor Instabiele Media en het Avans Expertisecentrum voor Kunst, Design en Technologie.

 

17 MAART | 14.00 – 15.30 | SHELTER AMSTERDAM

Tijdens Cinedans – Dance on Screen Festival zetten de makers onder de titel An Invitation to DANCE – EXTRA hun onderzoek voort. Op zaterdagmiddag gaat Cinedans in gesprek met Noud Heerkens over zijn bevindingen. Publiek wordt uitgenodigd actief deel te nemen.

PATI

AJEHNA RUSTVELD, EVA LUTE, JELKA WAALEWIJN, LEON VAN DEN BOOGAARD | NL | 2018 | SHELTER AMSTERDAM – première

IMAGE & MEDIA TECHNOLOGY, HKU 

PATI is een interactieve installatie waarbij de deelnemer de regisseur wordt van het werk. Een 1 op 1 relatie die gaat over de confrontatie tussen de kijker met het beeld en een vorm van controle.

De makers zijn op zoek gegaan naar waar de grenzen van de videokunst lopen en zijn vanaf deze grens verder gaan zoeken. Hierbij is het doorbreken van de 4e wand een grote rol gaan spelen, en wordt de toeschouwer uitgedaagd om te bepalen hoe het “verhaal” eindigt. We hebben controle over ons eigen verhaal, maar worden we ook beïnvloed door de mensen om ons heen?

 

Dit jaar is Cinedans LAB een nieuwe samenwerking aangegaan met de opleiding Image & Media Technology (IMT) van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Het IMT is dé opleiding voor visueel experiment. Tijdens de module RWMBEG (ruimtelijk werken met beeld en geluid) ontwierpen tweedejaars studenten interactieve installaties. Cinedans was opdrachtgever en maakte deel uit van het begeleidend team. Op een eigenzinnige manier zetten zij oude en nieuwe technieken in om ervaringen te creëren die reflecteren op het lichaam of aanzetten tot bewegen.

Enkele van de installaties worden getoond op het Cinedans Festival.

MA

MAAIKE CARREE, JELA NIEUWSTRATEN, GEMMA RIJNDERS, SUZANNE VAN SLOTEN | NL | 2018 | SHELTER AMSTERDAM – première

IMAGE & MEDIA TECHNOLOGY, HKU 

Dit jaar is Cinedans LAB een nieuwe samenwerking aangegaan met de opleiding Image & Media Technology (IMT) van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Het IMT is dé opleiding voor visueel experiment. Tijdens de module RWMBEG (ruimtelijk werken met beeld en geluid) ontwierpen tweedejaars studenten interactieve installaties. Cinedans was opdrachtgever en maakte deel uit van het begeleidend team. Op een eigenzinnige manier zetten zij oude en nieuwe technieken in om ervaringen te creëren die reflecteren op het lichaam of aanzetten tot bewegen.

Enkele van de installaties worden getoond op het Cinedans Festival.

Info

EYE
IJPROMENADE 1
1031 KT AMSTERDAM

TELEFOON +31 (0) 20 58 91 400
E-MAIL INFO@EYEFILM.NL
WEBSITE WWW.EYEFILM.NL

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF